Maaltijdboxen winnen terrein
- 10 maart 2016
Maaltijdboxen zijn populair in Nederland. Eén op de tien Nederlanders heeft al weleens een maaltijdbox besteld. Daarnaast hebben twee op de tien interesse in de maaltijdbox. Dit zijn vooral een- of tweepersoonshuishoudens. Met name het gemak, de variatie in maaltijden en de inspiratie voor nieuwe recepten spreekt hen aan. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.013 Nederlanders.
Maaltijdbox vooral voor een- of tweepersoonshuishoudens
De maaltijdbox valt in de smaak bij Nederlandse huishoudens. 11% heeft inmiddels een maaltijdbox geprobeerd en een derde daarvan blijft maaltijdboxen bestellen. Twee op de tien Nederlanders hebben interesse, maar hebben nog nooit een maaltijdbox besteld. “Met de huidige herhaalaankopen en de interesse verwachten we dat deze jonge markt verder gaat groeien. Al zal het geen gemeengoed voor het merendeel van de huishoudens worden.” Aldus John Kivit van Multiscope. De ideale box is voor een of twee personen en bevat maaltijden voor twee of drie dagen . De favoriete bezorgdag is maandag.
Gemak is het grootste voordeel
Volgens gebruikers en geïnteresseerden is een maaltijdbox makkelijk (53%), biedt het variatie (53%) en geeft het inspiratie voor nieuwe gerechten (49%). Acht op de tien vinden de kwaliteit van de box erg belangrijk. Voor driekwart is de prijs belangrijk. Zeven op de tien Nederlanders hebben geen interesse in een maaltijdbox. Zij denken dat maaltijdboxen erg duur zijn (60%). Ook vinden ze het een nadeel dat je niet zelf kunt bepalen wat je eet (51%) en dat je de producten niet zelf uit kunt zoeken op kwaliteit en versheid (38%).
HelloFresh meest populair
HelloFresh is de bekendste maaltijdbox. Acht op de tien Nederlanders kennen deze aanbieder. Gebruikers zijn het meest tevreden over de originaliteit en de kwaliteit van de box van HelloFresh. Het minst tevreden zijn ze over de prijs en de keuzevrijheid in verschillende varianten. HelloFresh bezorgt geen maaltijdboxen op maandag, de favoriete bezorgdag. Allerhande Box bezorgt wel op maandag en is na HelloFresh het meest bekend (49%).
Methodiek en verantwoording
Dit marktonderzoek is representatief voor de online populatie. De cijfers zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het online consumentenpanel van Multiscope. In totaal hebben 1.013 leden het onderzoek volledig ingevuld.
Over Multiscope
Multiscope is specialist op het gebied van online marktonderzoek. Onze diensten brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met marktcijfers, het consumentenpanel, B2B panel en software voor online marktonderzoek.
0 comments on Maaltijdboxen winnen terrein