Sportend Nederland gek op apps
- 19 maart 2015
Apps en activity trackers worden steeds meer gemeengoed tijdens het sporten. Hardlopers en wielrenners maken veelvuldig gebruik van apps. Bij deze sporters is Runkeeper de populairste app. Dit blijkt uit marktonderzoek onder 1.020 Nederlandse consumenten door onderzoeksbureau Multiscope.
Hardlopen met Evy en Runkeeper bekendste apps
Sportend Nederland (66% van de bevolking) doet vooral aan wandelen (84%), zwemmen (56%), fitnessen (46%), hardlopen (30%) en wielrennen (16%). Bij wandelen, hardlopen en wielrennen hebben apps en activity trackers inmiddels hun plek veroverd. De bekendste apps onder sporters zijn Hardlopen met Evy (36%), Runkeeper (34%) en Runtastic (20%). De bekendste activity trackers zijn Nike FuelBand (12%), Garmin Vivofit (9%), Jawbone en Fitbit (beide 7%).
Vooral hardlopers gebruiken apps
De helft van de hardlopers (46%) gebruikt een app bij het hardlopen. Bij 35 tot 50 jarige hardlopers is app-gebruik het populairst (54%). Een kwart van de wielrenners gebruikt apps en een op de tien wandelaars gaat erop uit met een app. Het gebruik van apps motiveert en stimuleert ze, geeft ze inzicht in de prestatie en is een leidraad voor de ontwikkeling. Sporten met een app is populairder dan met een activity tracker. Het gebruik van een activity trackers ligt op ongeveer 3% bij deze sporten.
Pieter, Rotterdam
Runkeeper populairste app
Runkeeper is voor hardlopers, wandelaars en wielrenners de populairste app. De tweede meest gebruikte app varieert per sport. Hardlopers gebruiken Hardlopen met Evy, wielrenners Strava en wandelaars Runtastic. Een derde (35%) van de gebruikers van Runkeeper gebruikt deze app elke keer als men gaat sporten en nog een kwart (27%) meestal. Een derde van de gebruikers van Hardlopen met Evy gebruikt de app altijd en 16% gebruikt deze app meestal. Voor een aantal sporters zijn bepaalde apps onmisbaar geworden. Een op de acht gebruikers van Runkeeper kan niet meer zonder deze app.
Mannen pronken met prestaties
Sport apps bieden de mogelijkheid om sportprestaties te delen op social media. Het delen van sportprestaties is populairder onder mannen (20%) dan onder vrouwen (12%). Het delen van foto’s en routekaartjes is het meest populair. Mannen delen vaker dan vrouwen grafieken van hun activiteiten.
Methodiek en verantwoording
De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 1.020 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de online populatie.
Over Multiscope
Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoek. De diensten van Multiscope brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met het consumentenpanel, B2B panel, Multiscope Themarapporten en software voor online marktonderzoek (Socratos) en social media research (Momentum).
0 comments on Sportend Nederland gek op apps