Omschrijving

In opdracht van PostNL en Thuiswinkel.org hebben we de eerste B2B E-commerce Markt Monitor uitgevoerd, een grootschalig onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers in Nederland. In totaal werden daarbij meer dan 5.400 werknemers ondervraagd uit het B2B panel van Multiscope. De marktmonitor is een jaarlijks onderzoek om naast de consumenteneditie ook de e-commerce trends in de B2B sector nauwlettend te volgen.

Uit het onderzoek bleek dat bijna 40% van zakelijk Nederland online producten bestelt. Er zijn grote verschillen in de mate waarin online besteld wordt binnen branches. Zakelijke dienstverlening bestelt het meest online: 50% van de bestellers geeft aan een bestelling online te hebben geplaatst. Met name managers (68%) en inkopers (65%) bestellen online, maar opvallend is dat ook operationele functies (22%) al online bestellingen doen. Zo’n 70% van de zakelijke bestellers geeft aan webwinkels te vergelijken op prijs. Daarnaast selecteert 59% van de zakelijke bestellers webwinkels op aspecten als leversnelheid, keuze van vervoerder of leveren op een specifiek moment.

Meer informatie over de B2B E-commerce monitor is te vinden op de website van Thuiswinkel.org. Een whitepaper met de belangrijkste resultaten kunt u vinden op de website van PostNL.

Details

  • KlantPostNL / Thuiswinkel.org
  • Jaar2019
  • TypeMarktmonitor
  • DoelgroepB2B beslissers
  • WebsiteResultaten