Campagne effectmeting

Een campagne effectmeting meet de impact van marketingcampagnes of reclame-inspanningen voor een merk, bedrijf of organisatie. Een dergelijk onderzoek wordt ook wel reclame effectmeting, merk onderzoek, brand tracker of brand performance onderzoek genoemd. Binnen een campagne effectmeting volgt u meerdere prestatie indicatoren over de tijd. Het doel is om te begrijpen hoe goed een campagne heeft gepresteerd. Denk daarbij aan het bereiken van de doelgroep, het genereren van interesse, het vergroten van merkbekendheid, het stimuleren van verkoop of het bevorderen van een bepaald gedrag. Alles is daarbij afhankelijk van de doelstellingen van de campagne.

Wanneer u een substantieel budget besteedt aan reclame, is het essentieel om een effectmeting te gebruiken. Dit stelt u in staat om bij te sturen en de prestaties van de campagne op de voet te volgen. Hiermee voorkomt u verspilling van reclamebudget. Door de prestaties te meten, kunt u als adverteerder direct beoordelen of de investering de moeite waard is geweest.

Als adverteerder kunt u op basis van een campagne effectmeting ook onderbouwde evaluaties uitvoeren met het mediabureau en de geselecteerde media. Daarnaast kunt u deze informatie gebruiken om toekomstige campagnes te optimaliseren en budgetbeslissingen te nemen. Door te begrijpen welke campagnes, kanalen of boodschappen het beste hebben gepresteerd, kunt u budgetten efficiënter toekennen.

Vaak voeren we een 0-meting uit voor de start van de campagne en een 1-meting na afloop ervan. Echter, het is ook gebruikelijk om metingen op week- of maandbasis uit te voeren. We kunnen de gewenste frequentie van uw campagne effectmeting in onderling overleg afstemmen.

Campagne effectmeting: brand funnel en brand pyramid

Met een campagne effectmeting volgen of vergelijken we prestatie indicatoren in de tijd. Wij adviseren om daarbij de modellen van de brand funnel én brand pyramid te combineren. De brand funnel is voornamelijk gericht op rationale zaken. De brand pyramid is iets meer gericht op emotionele zaken.

Een Brand Funnel (merk trechter) visualiseert de stappen die een consument doorloopt bij het opbouwen van bewustzijn en betrokkenheid bij een merk. Het vertegenwoordigt de reis van potentiële klanten, beginnend bij het opbouwen van geholpen en spontane naamsbekendheid aan de bovenkant van de trechter. Daarna actief zorgen dat men het merk overweegt, het verkrijgen van een voorkeurspositie, een eerste aankoop en het stimuleren van herhaalaankopen. Reclame speelt daarbij een belangrijke rol in elke fase en het is cruciaal om verval tussen de verschillende stappen zoveel mogelijk te voorkomen.

De Brand Pyramid (merk piramide) illustreert de verschillende niveaus van merkperceptie in een hiërarchisch model. Elk niveau bouwt voort op het vorige en vormt een stevige basis voor de volgende stap. Het model bestaat uit vijf lagen: product features, functionele voordelen, emotionele voordelen, merk persona en merk idee. Door uw merk op elk niveau van de merkpiramide te onderzoeken, krijgt u inzicht in hoe consumenten het waarnemen, hoe het zich onderscheidt van concurrenten en hoe het emotionele verbindingen creëert met uw klanten.

Meer informatie over beide modellen vindt u in het kennisdocument campagne effectmeting.

Panel voor campagne effectmeting

Wij kunnen uw campagne effectmeting uitvoeren binnen ons grote consumentenpanel van meer dan 140.000 Nederlanders. Het is daarbij mogelijk om te selecteren op verschillende achtergrondkenmerken. Op deze manier zorgen we voor een representatieve steekproef voor uw marktonderzoek. De achtergrondkenmerken waarop u onder andere kunt selecteren zijn: geslacht, leeftijd, regio, inkomen, opleiding, arbeidssituatie en huishoudgrootte.

Multiscope heeft daarnaast ook een groot B2B-panel van meer dan 70.000 panelleden. In dit panel vindt u zakelijke mede- of eindbeslissers binnen verschillende functies en branches. Denk daarbij bijvoorbeeld aan: financieel, commercieel, personeel & organisatie, facilitair, consultancy en ICT.

U betaalt enkel een bedrag voor de deelnemers die daadwerkelijk meedoen aan het marktonderzoek (cost per complete). Daarnaast garanderen we het vooraf vastgestelde aantal respondenten binnen de afgesproken doorlooptijd. Een effectmeting kunt u al uitvoeren vanaf €3 per respons.

Vrijblijvende offerte campagne effectmeting

Bent u nieuwsgierig naar de mogelijkheden om een effectmeting te starten? Neem contact op via 073-6212122 voor advies of vraag meteen een vrijblijvende offerte aan. We nemen dan spoedig telefonisch contact met u op over de mogelijkheden.

Portfolio

Accenture
Bol.com
Bovag
Eneco
Holland Casino
Jaarbeurs
Jan Linders
KNHB
Lewis
MKB Nederland
Pearle
De Persgroep
postnl
prins
pwc
Liza Heslenfeld

Meer informatie?

Neem bij vragen contact met mij op via e-mail of telefoon. Ik help u graag verder!

Liza Heslenfeld

liza@multiscope.nl