Een campagne effectmeting meet de impact van marketingcampagnes of reclame-inspanningen voor een merk, bedrijf of organisatie. Een dergelijk onderzoek wordt ook wel reclame effectmeting, merk onderzoek, brand tracker of brand performance onderzoek genoemd. Binnen een campagne effectmeting volgt u meerdere prestatie indicatoren over de tijd. Het doel is om te begrijpen hoe goed een campagne heeft gepresteerd. Denk daarbij aan het bereiken van de doelgroep, het genereren van interesse, het vergroten van merkbekendheid, het stimuleren van verkoop of het bevorderen van een bepaald gedrag. Alles is daarbij afhankelijk van de doelstellingen van de campagne.
Wanneer u een substantieel budget besteedt aan reclame, is het essentieel om een effectmeting te gebruiken. Dit stelt u in staat om bij te sturen en de prestaties van de campagne op de voet te volgen. Hiermee voorkomt u verspilling van reclamebudget. Door de prestaties te meten, kunt u als adverteerder direct beoordelen of de investering de moeite waard is geweest.
Als adverteerder kunt u op basis van een campagne effectmeting ook onderbouwde evaluaties uitvoeren met het mediabureau en de geselecteerde media. Daarnaast kunt u deze informatie gebruiken om toekomstige campagnes te optimaliseren en budgetbeslissingen te nemen. Door te begrijpen welke campagnes, kanalen of boodschappen het beste hebben gepresteerd, kunt u budgetten efficiënter toekennen.
Vaak voeren we een 0-meting uit voor de start van de campagne en een 1-meting na afloop ervan. Echter, het is ook gebruikelijk om metingen op week- of maandbasis uit te voeren. We kunnen de gewenste frequentie van uw campagne effectmeting in onderling overleg afstemmen.