In opdracht van PostNL en Thuiswinkel.org hebben we de eerste B2B E-commerce Markt Monitor uitgevoerd, een grootschalig onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers in Nederland. In totaal werden daarbij meer dan 5.400 werknemers ondervraagd uit het B2B panel van Multiscope. De marktmonitor is een jaarlijks onderzoek om naast de consumenteneditie ook de e-commerce trends in de B2B sector nauwlettend te volgen.
Uit het onderzoek bleek dat bijna 40% van zakelijk Nederland online producten bestelt. Er zijn grote verschillen in de mate waarin online besteld wordt binnen branches. Zakelijke dienstverlening bestelt het meest online: 50% van de bestellers geeft aan een bestelling online te hebben geplaatst. Met name managers (68%) en inkopers (65%) bestellen online, maar opvallend is dat ook operationele functies (22%) al online bestellingen doen. Zo’n 70% van de zakelijke bestellers geeft aan webwinkels te vergelijken op prijs. Daarnaast selecteert 59% van de zakelijke bestellers webwinkels op aspecten als leversnelheid, keuze van vervoerder of leveren op een specifiek moment.
Meer informatie over de B2B E-commerce monitor is te vinden op de website van Thuiswinkel.org. Een whitepaper met de belangrijkste resultaten kunt u vinden op de website van PostNL.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.