Helft consumenten verkoopt via marktplaatsen
- 22 juli 2021
Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (55%) verkoopt (tweedehands) producten en diensten via internet of apps. In de meeste gevallen gaat het om de productcategorieën huis & tuin, kleding & schoenen en elektronica. Dit blijkt uit de eerste editie van de Marketplace Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope en Hogeschool van Amsterdam onder bijna 7.000 Nederlanders.
Huis & tuin producten vaakst verkocht
Van alle online verkopers heeft 31% in de afgelopen twaalf maanden één of meerdere producten verkocht in de categorie huis & tuin. Andere populaire categorieën zijn elektronica (22%), kleding & schoenen (22%) en sport, spel & hobby. Onder vrouwen (28%) is het verkopen van kleding & schoenen populairder dan onder mannen (14%). Elektronica wordt daarentegen juist vaker door mannen via online marktplaatsen verkocht.
Voertuigen leveren het meeste op
Het gemiddelde verkoopbedrag is het hoogst in de categorie voertuigen & accessoires (€704). Op aanzienlijke afstand volgen de categorieën kunst & antiek (€119) en sport, spel & hobby (€119). Elektronica is goed voor een gemiddeld verkoopbedrag van €89 en huis & tuin voor €80. De laagste verkoopbedragen vinden we terug bij films, muziek, boeken (€38) en kleding & schoenen (€31).
Gebruiksgemak belangrijkste motief
Online verkopers maken hun keuze voor een marktplaats voornamelijk op basis van gebruiksgemak (42%). Ook de populariteit (35%) van het platform is een belangrijk motief. Meer dan één op de vijf verkopers (22%) kiest op basis van (lagere) advertentiekosten. De top vijf wordt gecomplementeerd door betrouwbaarheid (16%) en gebruiksplezier (14%). De minst genoemde motieven zijn kwaliteit van de klantenservice (2%) en verzendopties (2%).
Over Multiscope en Hogeschool van Amsterdam
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen. Het Centre for Market Insights van de Hogeschool van Amsterdam is specialist in onderzoek en onderwijs op het gebied van e-commerce, retail, opkomende technologieën en data driven marketing. De resultaten in dit persbericht komen uit de Marketplace Monitor, een grootschalig onderzoek met cijfers en trends over online marktplaatsen in Nederland. In het onderzoek zijn 6.936 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd die in de afgelopen 3 maanden producten of diensten via het internet hebben gekocht. Voor vragen kunt u contact opnemen met Yves Kistemaker via 06-46662500 of yves@multiscope.nl.
0 comments on Helft consumenten verkoopt via marktplaatsen