Een imago onderzoek is een essentieel onderdeel van de marketingstrategie van een organisatie. Het brengt in kaart hoe consumenten, klanten en andere stakeholders een merk of organisatie waarnemen. Het gaat niet alleen om hoe bekend een organisatie is, maar vooral om welke associaties, emoties en overtuigingen mensen hebben bij het merk.
De resultaten bieden waardevolle inzichten die helpen bij het verbeteren van marketing, communicatie en strategische beslissingen. Zo kan een organisatie gericht werken aan een sterker en positiever merk en imago.
Een sterk imago vergroot het succes van een merk of organisatie. Het bepaalt hoe klanten en andere stakeholders uw merk of organisatie ervaren en of ze vertrouwen hebben in uw producten of diensten. Een imago onderzoek geeft u inzicht in hoe uw merk wordt waargenomen en of het aansluit bij de gewenste merkidentiteit. Het helpt om sterke en zwakke punten bloot te leggen, te begrijpen hoe uw organisatie zich verhoudt tot concurrenten en welke aspecten verbeterd kunnen worden. Daarnaast biedt het waardevolle input voor marketing- en branding strategieën en helpt het bij het vergroten van klantloyaliteit en merkvoorkeur.
Een imago onderzoek is op verschillende momenten waardevol, zoals voor een concurrentieanalyse, voor en na grote campagnes en bij strategische koersbepalingen. Bij het uitvoeren van een imago onderzoek maken wij gebruik van het Merkwaarde Beoordelingsmodel (Brand Asset Valuator Model).