Merknaam testen

Staat u op het punt om een nieuw bedrijf, product, dienst of merk te lanceren, maar weet u niet of de naam die u in gedachten heeft de juiste is? Wanneer u iets nieuws start, wilt u natuurlijk weten wat uw doelgroep van potentiële namen vindt voordat u er een definitief vastlegt. Laat daarom uw merknaam testen.

Met behulp van het Multiscope merknaam onderzoek kunt u conceptnamen van uw product, dienst, bedrijf of merk voorleggen aan uw potentiële klanten. Dit helpt om de meest effectieve naam te kiezen. Wij testen uw set van potentiële namen op basis van zeven besliscriteria en voorzien ze van een naamscore. Zo kunt u binnen twee weken de juiste naam kiezen!

Waarom een merknaam testen?

Dagelijks worden consumenten met honderden merknamen geconfronteerd, daarom is het kiezen van de juiste naam essentieel. Een merk of productnaam straalt een bepaalde identiteit uit. Het bepaalt de eerste indruk die klanten van u hebben, communiceert uw waarden en kan ervoor zorgen dat ze u herinneren, of juist vergeten. Een verkeerde naam kan dus geld kosten, vanwege de klanten die u misloopt.

Met het naamonderzoek van Multiscope legt u meerdere conceptnamen voor aan ons consumentenpanel. Zo krijgt u inzicht in wat Nederlandse consumenten – of uw specifieke doelgroep – vinden van uw naam. Zij beoordelen deze namen op zeven verschillende aspecten.

Wat zijn kenmerken van een goede naam?

Er zijn verschillende onderdelen die invloed hebben op de sterkte van uw merknaam, deze komen allemaal aan bod in ons merknaam onderzoek:

  • Schrijfwijze – Stel iemand heeft via een kennis gehoord van uw bedrijf en zoekt u later op via het internet. Als potentiële klanten niet weten hoe ze uw product- of merknaam schrijven kunnen ze u online niet vinden en zullen ze afhaken. Door uw naam te testen op schrijfwijze zorgen we ervoor dat u een duidelijke, goed vindbare naam te pakken heeft.
  • Herinnering – Kunnen klanten een naam makkelijk onthouden of vergeten ze deze direct nadat ze hem gezien hebben? Idealiter wilt u dat een naam goed blijft hangen, zodat uw merk gaat leven onder consumenten.
  • Open associaties – Welke associaties roept een bepaalde naam op? En passen deze associaties wel bij het beeld dat u wilt uitstralen? U kunt maar één eerste indruk maken en dan zijn merkassociaties erg belangrijk. Wanneer de associaties met je merk niet in lijn zijn met je identiteit kun je potentiële klanten mislopen.
  • Waardekoppeling – Bent u verrassend of juist betrouwbaar? Avontuurlijk of rationeel? Een merknaam testen biedt ook mogelijkheden om te toetsen of een naam past bij de specifieke waarden waar uw bedrijf of organisatie voor staat. Zo zorgt u dat uw naam past bij de waarden die u wilt uitstralen.
  • Branche fit – Denken consumenten aan de juiste branche bij het horen van uw naam? Of associëren ze de naam met een hele andere sector of productcategorie? Een goede fit is belangrijk, zodat u de juiste verwachtingen schept.
  • Product/merk fit – Wanneer we een beschrijving van uw bedrijf, product of dienst voorleggen, hoe goed vinden respondenten dan de naam daarbij passen? Een naam die goed past bij uw dienst of product, heeft een positief effect op de merkevaluatie.
  • Voorkeur – Aan welke naam geven consumenten de voorkeur? De voorkeur die een consument heeft binnen een set van namen is een zeer belangrijk aspect. U kunt een naam nog zo goed vinden, maar als hij niet aanslaat bij de klant zal deze weinig succes hebben.

Voor meer achtergrondinformatie over hoe wij uw merknaam testen en hoe de naamscore tot stand komt kunt u ons kennisdocument raadplegen.

Wat levert het Multiscope merknaam onderzoek u op?

Ons merknaam onderzoek geeft inzicht in welke naam de beste indruk achterlaat bij uw doelgroep. Dit maakt het kiezen van een goede merk- of productnaam gemakkelijker om de volgende redenen:

  1. Door namen te toetsen op verschillende dimensies krijgt u een volledig beeld van hoe de Nederlandse consument over de verschillende namen denkt. Op basis daarvan kunt een gefundeerde beslissing nemen over welke naam voor u de beste is. Geen beslissing op onderbuikgevoel dus, maar op concrete cijfers.
  2. De data geven niet alleen uzelf, maar ook medebeslissers de duidelijkheid die nodig is bij het maken van moeilijke beslissingen. De cijfers uit het onderzoek geven een goede basis om anderen te overtuigen van de juiste naam.
  3. Scoort één naam hoog op voorkeur en fit maar een ander juist hoog op herinnering? U kunt met de inzichten uit het onderzoek ook verbeteringen doorvoeren waardoor uw naam nog beter wordt.

Een compleet merknaam onderzoek voeren wij uit voor een prijs vanaf €3.500. We testen vijf namen en u krijgt een uitgebreide rapportage met duidelijke naamscores. Natuurlijk is het mogelijk om tegen een meerprijs extra namen toe te voegen. Neem contact op voor een vrijblijvende offerte.

Portfolio

Accenture
Bol.com
Bovag
Eneco
Holland Casino
Jaarbeurs
Jan Linders
KNHB
Lewis
MKB Nederland
Pearle
De Persgroep
postnl
prins
pwc
Liza Heslenfeld

Meer informatie?

Neem bij vragen contact met mij op via e-mail of telefoon. Ik help u graag verder!

Liza Heslenfeld

liza@multiscope.nl