810 duizend potentiële nieuwe gebruikers slimme verlichting
- 21 oktober 2024
Een kwart (25%) van de Nederlandse huishoudens geeft aan binnen een jaar slimme verlichting aan te willen schaffen. Gemak en comfort (52%) is de belangrijkste reden om slimme verlichting aan te schaffen. Dit blijkt uit de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.400 Nederlanders.
Verwacht aantal bezitters 3,8 miljoen
Bijna 2,1 miljoen huishoudens (25%) gaven in juni aan binnen een jaar een product in de categorie ‘slimme verlichting en schakelaars’ aan te schaffen. 5% weet dit zeker en 20% wil dit waarschijnlijk gaan doen. Van deze huishoudens bezit 39% nog geen product in deze categorie. De groeipotentie van nieuwe gebruikers is daarmee 810 duizend huishoudens. Door het aantal huishoudens (3,0 miljoen) dat reeds een product bezit hierbij op te tellen, komt dit neer op een totaal verwacht aantal bezitters van 3,8 miljoen huishoudens in 2025.
Gemak en comfort belangrijkste motivatie
Voor consumenten die (misschien) een product in de categorie ‘slimme verlichting en schakelaars’ willen aanschaffen, is gemak en comfort (52%) de belangrijkste reden tot aanschaf. Opvallend is dat kostenbesparing minder belangrijk is dan in 2023 (-5%-punt). Een derde (33%) van de consumenten wil het oude product vervangen. Bijna drie op de tien (28%) zou de aanpassing doen zodat de sfeer in huis beïnvloed kan worden. Dit is aanzienlijk belangrijker voor 18- tot en met 34-jarigen (39%) dan voor 50-plussers (21%). Voor 20% van de geïnteresseerde consumenten is het veiliger maken van het huis een reden om een dergelijk product aan te schaffen. Dit geldt vaker voor huishoudens met een koopwoning (23%) dan voor huurders (16%).
Tevredenheid huidig product grootste drempel
De meestgenoemde reden om geen product te kopen is omdat de huidige apparatuur nog voldoet (34%). Daarnaast geven drie op de tien (30%) consumenten zonder interesse aan geen toegevoegde waarde te zien in de producten. Voor deze consumenten is het dus niet duidelijk wat de bijkomende voordelen kunnen zijn, zoals de kostenbesparing, gemak en sfeer. Voornamelijk 18- tot en met 34-jarigen (40%) vinden de producten te duur. Dit staat in contrast met dat veel consumenten juist deze producten aanschaffen wegens kostenbesparing.
Over dit onderzoek
De Smart Home Monitor is een grootschalig onderzoek naar het bezit en gebruik van smart home consumentenproducten in Nederland. In het onderzoek zijn 5.434 Nederlanders (18 jaar en ouder) ondervraagd. Bestel het rapport direct via de website.
0 comments on 810 duizend potentiële nieuwe gebruikers slimme verlichting