Het consumentenvertrouwen in 2016
- 15 januari 2016
In december verschenen diverse berichten in de media dat de koopkracht voor het eerst in vier jaar gaat toenemen in 2016. Met marktonderzoek onder het consumentenpanel vroeg Multiscope of consumenten deze verwachte stijging ook zien en wat zij met deze stijging gaan doen.
Meer bestedingsruimte
Bijna zeven op de tien Nederlanders verwachten evenveel of meer te kunnen besteden in 2016. Drie op de tien Nederlanders verwachten eerder minder bestedingsruimte te hebben het komende jaar. Van de mensen die denken meer koopkracht te hebben het komende jaar gaat bijna 40% voornamelijk sparen. De helft gaat zowel sparen als uitgeven.
Vaker op vakantie
Nederlanders gaan in 2016 meer op vakantie. 14% geeft aan vaker op vakantie te gaan ten opzichte van 8% die verwachten minder vaak op vakantie te gaan. Bijna één op de vier verwacht verder weg te gaan ten opzichte van 2015. Naast de vakantie verwacht ook één op de vijf vaker een weekendje weg te gaan het komende jaar.
Vertrouwen in huidige arbeidssituatie
Ook het vertrouwen in de arbeidssituatie is groot voor 2016. Negen op de tien Nederlanders hebben redelijk tot veel vertrouwen in het behouden van zijn of haar huidige baan. Datzelfde geldt voor de economie, zeven op de tien Nederlanders hebben hier redelijk tot veel vertrouwen in.
Meer weten?
Wilt u weten wat er speelt voor 2016 in uw branche of doelgroep? Vraag dan een vrijblijvende offerte aan of neem contact met ons op via 073-6212122 of onderzoek@multiscope.nl.
0 comments on Het consumentenvertrouwen in 2016