Binnen 24 uur landelijk nieuws met PR: Pokémon Go
- 3 augustus 2016
Die kop boven een nieuwsbericht is je waarschijnlijk niet ontgaan. Met meer dan 100 vermeldingen in landelijke media was dit PR-onderzoek een groot succes. Van 1.000 Nederlanders ondervragen tot het schrijven van een persbericht. En dat in minder dan 24 uur. Zo gingen wij te werk:
Maandag 11 juli 8.30 uur
“Heb jij Pokémon Go al via de buitenlandse App Store?” is ongeveer de eerste vraag die op het kantoor te horen is na het weekend. Begin juli kwam de buzz rondom Pokémon Go steeds meer op gang, maar het was nog niet mogelijk om het spel in Nederland in de App of Play Store te downloaden. Diverse nieuwssites en journalisten schreven uitgebreid over de nieuwe hype en het was eenvoudig te achterhalen hoe je Pokémon Go toch op je smartphone kon spelen. In de week van 11 juli speelt op kantoor iedereen Pokémon Go en valt het ons op dat er steeds meer mensen in het straatbeeld naar hun telefoon kijken en met de vinger over het scherm swipen.
Donderdag 14 juli 12.30 uur
Meer en meer nieuwssites schrijven over Pokémon Go, maar nergens wordt vermeld hoe populair het spel in Nederland is. Op 14 juli om 12.30u, tijdens de lunch, komen we op het idee om te onderzoeken hoeveel Nederlanders het spel spelen. Om 12.45u stellen we de vragenlijst op. Om 13.15u starten we met programmeren en om 14.00u begint het veldwerk. Op het moment dat de resultaten binnenkomen zien we direct dat het resultaat nieuwswaarde heeft.
Donderdag 14 juli 19.30 uur
We besluiten om definitief de volgende ochtend het persbericht te publiceren. Door ’s avonds nog eens extra mensen uit te nodigen voor het onderzoek, weten we zeker dat de volgende ochtend de steekproef representatief gevuld is. Dankzij het grote aantal respondenten dat gaandeweg de dag heeft deelgenomen aan het onderzoek, is het mogelijk om de grote lijnen van het persbericht te schrijven. De volgende ochtend maken we op basis van de daadwerkelijke percentages het persbericht definitief.
Vrijdag 15 juli 6.30 uur
De volgende ochtend zijn we vroeg op kantoor om het persbericht definitief te maken. Het laatste overleg en de check van het bericht verloopt via WhatsApp in verband met de treinvertraging van een collega. Uiteindelijk staat om 8.20u alles klaar en versturen we het persbericht. Om precies te zijn 19 uur en 50 minuten na het eerste idee. Het bericht wordt al snel opgepakt door Nu.nl en Emerce.
Vrijdag 15 juli 10.00 uur
“Ruim 1,3 miljoen Nederlanders spelen Pokémon, volgens onderzoeksbureau Multiscope”. 3FM-dj Domien Verschuuren is door de radio op kantoor te horen. Daarna volgen in hoog tempo andere media, zoals RTL Nieuws, AD, Telegraaf en diverse techsites. De volgende dag volgt een tweede golf, nadat de app officieel gelanceerd wordt in Nederland.
Meeliften met het succes
Uiteindelijk na het weekend staat de teller op meer dan 100 vermeldingen op televisie, radio en internet. Een zeer succesvol persbericht dat in korte termijn van idee naar succes is uitgebouwd. Wat maakte dit PR-onderzoek zo succesvol? Het antwoord: timing. We kozen er bewust voor om mee te liften met de enorme hype Pokémon Go en schakelden snel om er zeker van te zijn als eerste in Nederland cijfers te benoemen.
Zelf behoefte aan snel marktonderzoek?
Heb je als organisatie behoefte aan een marktonderzoek dat snel uitgevoerd wordt, zonder consessies te doen aan de kwaliteit, betrouwbaarheid en representativiteit van het onderzoek? Neem dan contact op met Multiscope. We kunnen helpen om ook jouw vraagstuk snel en goed te beantwoorden.
Over Multiscope
Multiscope is specialist op het gebied van online marktonderzoek. Onze diensten brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met marktcijfers, mobiel marktonderzoek, het consumentenpanel, B2B panel en software voor online marktonderzoek.
0 comments on Binnen 24 uur landelijk nieuws met PR: Pokémon Go