Om beter te begrijpen waarom uw klanten uw producten afnemen, voert u een onderzoek naar hun koopgedrag uit. Naast dat u wilt weten wie uw producten afneemt, wilt u ook weten wat de aankoopcriteria zijn, wanneer zij beslissen om uw producten aan te schaffen, hoe vaak ze dit doen en wat hun motieven zijn om dat bij ú te doen.
Het winkel- en koopgedrag van consumenten verandert voortdurend, onder meer door de opkomst van het online shoppen. Om goed op deze veranderingen in te kunnen spelen, is onderzoek naar het koopgedrag van de consument nodig. Naast het onderzoeken van het consumentengedrag kan het onderzoek informatie geven over het functioneren van uw personeel en de aantrekkelijkheid van uw winkel.
De resultaten van een onderzoek naar het koopgedrag van uw (potentiële) klanten geeft u meer inzicht in hun voorkeuren. Daarmee kunt u uw propositie versterken en uw marketing inspanningen beter richten op de behoeften van de klant. Zo kunt u bijvoorbeeld direct marketing programma’s beginnen die specifiek gericht zijn op bepaalde klanten om ze een veel persoonlijker aanbod te doen.