Blog

Veel interesse in monitoren van lichaamsfuncties

  • 28 juni 2016
Eén op de drie Nederlanders (34%) maakt gebruik van apps, wearables of draadloze meters om gezondheid of activiteit te monitoren. Daarnaast is nog eens één op de vijf Nederlanders (21%) geïnteresseerd in het gebruik hiervan. Waar huidige gebruikers vooral actief zijn in registratie van sport & beweging en voeding & gewicht, hebben potentiële gebruikers vaak […]

Smart Home Hubs zijn nog beperkt in Nederland

  • 21 juni 2016
Het aantal smart home producten in Nederlandse huishoudens is (nog) beperkt. Dit maakt het voor consumenten overzichtelijk om apparaten afzonderlijk te bedienen en te besturen. De noodzaak voor de tussenkomst van een hub is daarmee nog niet groot. Nog geen gemeengoed De verwachting is dat dit type product weinig groei gaat doormaken (2% aankoopintentie). De […]

Smart Health: een markt met twee gezichten

  • 17 juni 2016
De houding en acceptatie van smart health in Nederland laat twee gezichten zien. Enerzijds gebruikt al één op de drie consumenten (34%) smart health producten en toepassingen. Daarmee lijkt smart health een stevige plaats in Nederland te hebben verworven. Anderzijds is de helft van deze groep actief met alleen een gratis health-app op smartphone of […]

Mobiel app onderzoek verandert onderzoeksland

  • 14 juni 2016
De smartphonepenetratie in Nederland ligt inmiddels boven 80%. Bij jongeren is dit zelfs meer dan 90% (bron: Smart Electronics Monitor). De smartphone heeft de manier van communiceren veranderd. Communicatie verloopt veelal via social media en instant messengers, als WhatsApp. E-mail wordt nauwelijks meer gebruikt als communicatiekanaal. Vooral jongeren zijn hierdoor moeilijk via e-mail bereikbaar. Ook […]

Hoge interesse in slimme melders

  • 7 juni 2016
Nederlandse consumenten zien de toegevoegde waarde van slimme rook-, CO- en CO2-melders melders. Binnen de beveiliging- en veiligheidstoepassingen laat deze productgroep een opvallende groei zien. Eén op de tien consumenten (9%) wil slimme melders kopen. Consumenten zijn bereid flink te besteden Geïnteresseerde consumenten zijn bereid om tussen de 100 en 250 euro te besteden. Andere […]

Zijn wearables alleen iets voor mannen?

  • 1 juni 2016
Mannen registreren hun activiteit vaker met een wearable dan vrouwen. Zo monitort één op de twintig Nederlandse mannen activiteit met een hartslagmeter (5%), terwijl dit percentage onder vrouwen slechts 2% is. Ook sporthorloges, smartwatches en de fietscomputers zijn vaker in bezit van mannen dan van vrouwen. Biedt dit omzetkansen in de vrouwelijke doelgroep of moeten […]

Eén op de vier consumenten positief over smart home

  • 31 mei 2016
De toekomst is een huis met steeds meer smart home toepassingen. Een kwart van de consumenten (24%) is positief over deze ontwikkeling. De helft van de Nederlandse consumenten (49%) is gematigd positief over de (op)komst van smart home technologieën. Deze consumenten wachten rustig af welke toepassingen beschikbaar zijn en wat tegen die tijd de toegevoegde […]

Philips grootste marktaandeel in smart home producten

  • 25 mei 2016
In Nederlandse huishoudens is smart home vooral gericht op verlichten en verwarmen. Dit beeld komt overeen met de top vijf van meest populaire smart home merken. Philips heeft het grootste marktaandeel (14%). Dit is te danken aan de Philips Hue lampen en schakelaars. Daarnaast zijn Toon (9%), KlikAanKlikUit (4%), Nefit (4%) en ICY (E-thermostaat) (2%) […]

Gezondere leefstijl door gebruik health apps en wearables

  • 23 mei 2016
Het gebruik van smart health producten en toepassingen heeft een positief effect op een gezondere leefstijl. Bijna de helft (48%) van de consumenten die apps, wearables of slimme meters gebruikt om zijn gezondheid te registreren, is het afgelopen jaar bewust gezonder gaan leven. Bij Nederlanders die geen smart health producten of toepassingen gebruiken, is slechts […]