Blog

Het consumentenvertrouwen in 2016

  • 15 januari 2016
In december verschenen diverse berichten in de media dat de koopkracht voor het eerst in vier jaar gaat toenemen in 2016. Met marktonderzoek onder het consumentenpanel vroeg Multiscope of consumenten deze verwachte stijging ook zien en wat zij met deze stijging gaan doen. Meer bestedingsruimte Bijna zeven op de tien Nederlanders verwachten evenveel of meer […]

Checklist voor een behoefte onderzoek

  • 5 januari 2016
Om erachter te komen of uw doelgroep net zo enthousiast is over een nieuw product of dienst, is een behoefte onderzoek noodzakelijk. Een behoefte onderzoek brengt exact de wensen en behoeften van uw doelgroep in kaart zodat u daar uw producten of diensten op kunt aanpassen of de communicatie richting deze doelgroep kunt afstemmen. Wat […]

Concertgangers liefst naar kleine zalen

  • 4 januari 2016
Concertgangers gaan het liefst naar optredens in kleine zalen (zoals Paradiso of 013). 52% bezoekt het liefst een concert van dergelijke omvang. 40% gaat liever naar een concert in een grote zaal (zoals Ziggodome). 7% geniet het meest van een stadion-concert. Dit blijkt uit marktonderzoek van Multiscope onder ruim 4100 Facebook-gebruikers die hebben aangegeven regelmatig […]

Waarom marktonderzoek ook in 2016 belangrijk is

  • 16 december 2015
Met het einde van 2015 in zicht wordt de balans opgemaakt en vooruit gekeken naar 2016. Marktonderzoek speelde bij marketeers in 2015 wederom een cruciale rol en ook in 2016 is er een belangrijke rol voor marktonderzoek weggelegd. Wij verwachten zelfs dat marktonderzoek in 2016 nóg belangrijker gaat worden: 1. De consument bepaalt steeds meer […]

Het toekomstperspectief van de tablet

  • 15 december 2015
Merken als Apple, Samsung en Lenovo hebben last van dalende tablet verkopen in 2015. Een belangrijke reden kan de sterke smartphone markt zijn. Smartphones worden immers groter en krachtiger. Daardoor neemt de smartphone steeds meer functies van de tablet over. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de toekomst van de tablet in Nederland? De resultaten uit […]

Social media cijfers 2015

  • 14 december 2015
Ook in 2015 vonden er verschuivingen plaats in de sociale media profielen van Nederlanders. Facebook is, net als voorgaande jaren, de grote winnaar. De sociale netwerken LinkedIn en YouTube volgen op een respectievelijke derde en vierde plaats. De grootste stijger in de top 10 ten opzichte van 2014 is Pinterest. Het aantal profielen in Nederland […]

Succes audiosystemen afhankelijk van Spotify

  • 3 december 2015
Het streamen van muziek is populair in Nederland. Spotify is zelfs één van de meest gebruikte online mediadiensten. Een gevolg van de stijgende populariteit van muziek streamen is de steeds grotere aanwezigheid van draadloze audio- of smart speaker systemen op de markt. Bekende merken in dit segment zijn Sonos, Bose en Sony. Hoe populair zijn […]

Toekomst van tv kijken in Nederland

  • 24 november 2015
Het mediagebruik in Nederland verandert snel. Door de opkomst van slimme elektronica, video on demand diensten en uitgesteld kijken heeft de consument in 2015 steeds meer alternatieven voor traditioneel tv kijken. Een groot deel van het gebruik van het tv-scherm wordt nu anders ingevuld. Ondanks deze ontwikkelingen blijft regulier tv kijken de belangrijkste activiteit op […]

De concurrentie van Netflix

  • 18 november 2015
Video on demand diensten zoals Netflix zijn populair in Nederland. Naast Netflix zijn er in Nederland nog enkele andere video on demand diensten. Wat zijn de laatste ontwikkelingen en wie zijn de grootste concurrenten? De resultaten uit deze blog komen uit de Smart Electronics Monitor van Multiscope; een rapport met cijfers, trends en ontwikkelingen van […]