Blog

Toekomst van tv kijken in Nederland

  • 24 november 2015
Het mediagebruik in Nederland verandert snel. Door de opkomst van slimme elektronica, video on demand diensten en uitgesteld kijken heeft de consument in 2015 steeds meer alternatieven voor traditioneel tv kijken. Een groot deel van het gebruik van het tv-scherm wordt nu anders ingevuld. Ondanks deze ontwikkelingen blijft regulier tv kijken de belangrijkste activiteit op […]

De concurrentie van Netflix

  • 18 november 2015
Video on demand diensten zoals Netflix zijn populair in Nederland. Naast Netflix zijn er in Nederland nog enkele andere video on demand diensten. Wat zijn de laatste ontwikkelingen en wie zijn de grootste concurrenten? De resultaten uit deze blog komen uit de Smart Electronics Monitor van Multiscope; een rapport met cijfers, trends en ontwikkelingen van […]

Video on demand in 2015 [infographic]

  • 12 november 2015
Video on demand verovert zijn plaats in het Nederlandse huishouden. Netflix en Ziggo On Demand zijn de twee grootste diensten in Nederland. Bijna één op de vijf huishoudens kijkt naar Netflix. Dit zijn meestal jonge en hoog opgeleide huishoudens met kinderen. De resultaten van deze infographic komen uit de Smart Media Monitor van Multiscope. Meer […]

Het nieuwe mediagebruik

  • 5 november 2015
Kijkt u regelmatig naar een serie of film op Netflix? Ik niet, maar veel Nederlanders doen dat wel (17%). Binnen mijn eigen omgeving is dit percentage hoger. Soms heb ik zelfs het idee dat ik de enige ben die geen Netflix heeft. Uit de Smart Electronics Monitor van Multiscope blijkt dat jonge en hoog opgeleide […]

Trends in mediadiensten en slimme elektronica

  • 27 oktober 2015
Op 15 oktober is de Smart Electronics Monitor verschenen. Het onderzoek naar slimme elektronica en mediadiensten. In het rapport worden de resultaten van ongeveer 50 apparaten en mediadiensten, zoals smart tv, audiostreamers, gameconsoles, video on demand diensten, muziek streamingsdiensten en e-bookplatformen gepresenteerd. Het rapport geeft een compleet inzicht in bekendheid, bezit, gebruik, profiel, tijdsbesteding en […]

Passieve e-booklezer wordt vergeten

  • 21 oktober 2015
Het gebruik van online (streaming) mediadiensten is sterk in opkomst. Spotify en Netflix zijn de bekendste voorbeelden. Uit de Smart Electronics Monitor van Multiscope blijkt dat ook Blendle en Uitzending Gemist flink aan de weg timmeren. Vorig jaar was er uitbreiding in het aanbod van online mediadiensten met de lancering van Elly’s Choice (2014), Bliyoo […]

5 tips om respondenten te werven

  • 5 oktober 2015
Als u uw eigen klanten, achterban of fans wilt benaderen voor een online enquete, wilt u uiteraard een zo hoog mogelijke respons. Wij hebben een jarenlange ervaring in het benaderen van ons panel maar ook bestanden van onze klanten. Om een hoge respons te krijgen dient de enquete zelf natuurlijk respondentvriendelijk te zijn. Maar ongewenste […]

Een succesvol PR-onderzoek

  • 23 september 2015
Onderzoekjes, ranglijstjes.. we zijn er zó gek op, dat er zelfs hele tv-programma’s en krantenrubrieken omheen zijn gebouwd. Voor journalisten is het vaak een goede bron voor korte artikelen, lezers zijn benieuwd of ze bij de meerderheid horen of dat hun eigen mening juist afwijkt van het gemiddelde. PR onderzoek vormt voor bedrijven (en wellicht […]

De belangrijkste tips voor een effectmeting

  • 9 september 2015
Wanneer u een campagne uitvoert, wilt u daar natuurlijk iets mee bereiken. U wilt bijvoorbeeld uw imago veranderen of uw naamsbekendheid verhogen. Maar bereikt u die doelen ook daadwerkelijk? Heeft uw campagne wel het gewenste effect? Dit kunt u onderzoeken met een effectmeting. Wilt u een effectmeting uitvoeren, dan kan Multiscope u daar van A […]