Blog

Bezoekersfrequentie grootste hotelketens is 2,2

  • 8 december 2023
Nederlandse hotelbezoekers gingen in de afgelopen drie jaar gemiddeld 2,2 keer naar eenzelfde hotelketen. 74% van de hotelbezoekers is van plan om nogmaals dezelfde hotelketen te bezoeken. Van der Valk scoort het hoogst op intentie (86%) om terug te keren en op bezoekfrequentie (2,8). Vier partijen scoren laag op bezoekfrequentie maar hoog op intentie. Dit […]

Marktonderzoek als versneller van productinnovatie

  • 7 december 2023
De overgrote meerderheid van nieuwe producten of diensten mislukt. In een vorige blog liet ik een slagveld van mislukte introducties zien en ging ik dieper in op de belangrijkste oorzaken. Een verkeerde prijsstelling, niet voldoen aan klantbehoeften, een te late marktintroductie en te veel positiviteit zijn de belangrijkste valkuilen. In mijn ogen biedt gedegen marktonderzoek […]

Sportaanbieder wordt populairder

  • 16 november 2023
Het aantal Nederlanders dat wekelijks sport bij een sportaanbieder, is gestegen van 5,1 miljoen in 2022 naar 5,8 miljoen in 2023. Nederlanders die zelfstandig sporten kiezen hier met name voor zodat ze zelf kunnen inplannen wanneer ze sporten (69%). Fitness is met 2,8 miljoen leden de grootste georganiseerde sport in Nederland. Dit blijkt uit de […]

Locatie belangrijkste reden voor keuze restaurantketen

  • 31 oktober 2023
Bezoekers van restaurantketens laten de keuze voor een keten voornamelijk afhangen van ‘de locatie’ (40%), ‘het aanbod’ (34%) en ‘de kwaliteit’ (30%). ‘Duurzaamheid’, ‘aftersales’ en ‘veiligheid’ (ieder 1%) zijn de minst belangrijke keuzeredenen. Het aanbod van een restaurantketen blijkt belangrijker voor 18- tot 34-jarigen (44%) dan de locatie (31%). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark […]

Lichte stijging gebruik crypto als betaalmiddel

  • 3 oktober 2023
Eén op de twintig cryptobezitters heeft ooit met crypto betaald. Dat is een lichte stijging vergeleken met vorig jaar (3%). Daarmee in lijn ziet 10% van de bezitters crypto als een toekomstig betaalmiddel. Net als vorig jaar (16%) gelooft de minderheid van de Nederlanders (15%) in de toekomst van crypto. Dit blijkt uit de derde […]

Waarom jouw goede (product) idee mislukt

  • 29 september 2023
Marketeers hebben vaak geen gebrek aan ideeën. Vraag ze om een mening en de stroom met ideeën komt vanzelf op gang. Maar de overgrote meerderheid van die ideeën voor nieuwe producten of diensten blijkt vaak compleet waardeloos. De statistieken rondom de introductie van nieuwe producten of diensten zijn ronduit deprimerend (1) (2). Slechts 10% van […]

33% Nederland is gezondheidsfreak

  • 15 augustus 2023
Nederlanders kunnen op basis van sportgedrag, eetgedrag, supplementengebruik en zelfmonitoring in vier groepen worden ingedeeld. Ruim drie op de tien Nederlanders behoren tot de gezondheidsfreaks (33%) en 20% is een bankhanger. Deze laatste groep bestaat voornamelijk uit mannen. Eén op de vijf is een bewuste eter (20%) en 31% is ‘gewoon gezond’. Dit blijkt uit […]

59% positief over smart home producten voor ouderen

  • 8 augustus 2023
Nederlanders zijn positief over het inzetten van smart home producten om ouderen zo lang mogelijk zelfstandig thuis te laten wonen (59%). Voorstanders zien dit als een mogelijke oplossing voor het personeelstekort in de zorg. Tegenstanders van smart home producten voor het monitoren van de gezondheid benoemen de privacy als risicofactor. Dit blijkt uit de zevende […]

34% elektrische fietsen zakelijk gebruikt

  • 25 juli 2023
Eigenaren van elektrische stadsfietsen gebruiken de fiets vaker zakelijk (34%) dan in 2021 (28%). Het merk Giant heeft het hoogste percentage zakelijke gebruikers (46%). Slechts 1% van de elektrische fietsen is in eigendom van het bedrijf waar de gebruiker van de fiets werkt. Dit blijkt uit de derde editie van de E-bike Monitor, een grootschalig […]