Behoefte aan vakantie onverminderd groot
- 14 april 2020
– Intentie om te reizen blijft ondanks coronacrisis –
De meerderheid (86%) van de Nederlanders die vakantieplannen had wil nog steeds op vakantie gaan zodra er weer een positief reisadvies is. De reisbehoefte is dus niet verdwenen door de coronacrisis. Opvallend is dat 39% het liefst naar Zuid-Europa reist zodra de beperkingen voorbij zijn. Dit blijkt uit een onderzoek van Multiscope in opdracht van stedentrip-expert time to momo.
Vrijwillige annulering vanwege coronavirus minimaal
Dat de reisbehoefte niet is verdwenen blijkt ook uit de annuleringen. Slechts 12% van de mensen die een reis gepland hadden geeft aan niet meer te willen reizen vanwege het coronavirus en daarom zelf geannuleerd te hebben. 41% was genoodzaakt om te annuleren en 47% wacht de ontwikkelingen nog even af en zet daarmee nog geen streep door de vakantieplannen.
Zuid-Europa blijft populaire vakantiebestemming
Hoewel de berichten vanuit Spanje en Italië nog weinig positief zijn, is het opvallend dat 39% van de potentiële vakantiegangers liefst naar Zuid-Europa reist zodra de reisbeperkingen voorbij zijn. 26% kiest voor een vakantie in eigen land en 16% in één van de buurlanden. De overige groep (19%) reist naar andere bestemmingen zodra dat mogelijk is.
Positief reisadvies bepalend voor vakantieplannen
Van iedereen die graag weer op vakantie wil in 2020 geeft de grootste groep aan zich pas te gaan oriënteren zodra de reisbeperkingen voorbij zijn. Maar de behoefte om er dan ook echt even tussenuit te gaan is groot. 44% wil één tot twee weken op vakantie gaan, 21% zelfs langer dan twee weken. Zodra de officiële instanties aangeven dat reizen is toegestaan geeft dat blijkbaar genoeg vertrouwen om weer op vakantie te gaan.
Reisbranche kijkt vooruit
De reisintentie is dus bij de meeste Nederlanders zeker niet verdwenen en dat biedt kansen voor de zwaar getroffen reisbranche, die op dit moment bezig is met een plan de campagne voor zodra de coronacrisis is bezworen. Zo ook stedentrip platform time to momo. “Zeker, dit is heel heftig, maar ik geloof in de veerkracht van mensen”, vertelt directeur René Bego. “We weten dat na een flinke crisis de reislust bij mensen gauw terugkeert. Voor nu is het zaak het hoofd koel te houden en plannen te maken voor als de reislust weer aanwakkert. Dan moeten wij er natuurlijk gewoon weer staan”.
Over Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen. De resultaten in dit persbericht komen uit de Multiscope Marktpeiler. In het onderzoek zijn 1.097 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Over time to momo
time to momo (voorheen 100% stedengidsen) is onderdeel van de onafhankelijke uitgeverij mo’media. Al meer dan 20 jaar maakt zij uitgaven op het gebied van reizen en vrije tijd. Met meer dan 150.000 verkochte stedengidsen per jaar is time to momo marktleider in Nederland en Vlaanderen. Het online platform www.timetomomo.com en de time to momo-app zorgen ervoor dat stedenreizigers gedurende hun hele customer journey voorzien zijn van relevante informatie en betrouwbare tips. time to momo heeft een netwerk van Nederlandstalige locals in meer dan 60 steden die uit liefde voor hún stad alleen de échte highlights delen. Zo zorgt time to momo ervoor dat je met minimale voorbereidingen alles uit je stedentrip kunt halen.
Neem contact op met Stéphanie van den Bosch (stephanie@momedia.nl | 06-28227421) voor vragen naar aanleiding van dit persbericht.
0 comments on Behoefte aan vakantie onverminderd groot