Smart Home vergroot vooral comfort
- 19 augustus 2020
Meer dan 3,3 miljoen Nederlandse huishoudens zijn in het bezit van één of meerdere smart home producten. Gemak en comfort is en blijft de voornaamste reden om smart home producten aan te schaffen. Dit blijkt uit de vierde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 6.300 Nederlanders.
Smart Home blijft potentie houden
Twee op de vijf (42%) huishoudens bezit één of meer smart home producten. De toekomst van smart home ziet er ook rooskleurig uit. Een aanzienlijk percentage van de niet-bezitters gaat het komend jaar één of meerdere producten kopen. Zo heeft acht procent van de Nederlandse consumenten interesse in het aanschaffen van een slimme thermostaat. Eén op de zeven wil binnen nu en een jaar slimme verlichting en schakelaars kopen (15%). Een vijfde van de consumenten is van plan slimme verlichting aan te schaffen (20%) en één op de tien consumenten toont interesse in slimme huishoudelijke apparatuur (10%). Voor de slimme speaker is wat minder animo, drie procent verwacht deze komend jaar aan te schaffen.
Gemak en comfort belangrijkste drijfveer
Het gemak en comfort dat smart home producten met zich meebrengen is de belangrijkste reden om deze producten aan te schaffen. In ieder van de genoemde segmenten staat gemak en comfort minimaal in de top drie als motivatie voor de aanschaf van een smart home product. Bij de aanschaf van slimme verlichting of schakelaars is gemak en comfort (34%) de belangrijkste reden. Bij slimme huishoudelijke apparatuur noemt men gemak en comfort als de grootste drijfveer om de producten aan te schaffen (41%) en ook slimme speakers bieden vooral gemak en comfort voor de consument (22%). De belangrijkste redenen bij de slimme thermostaat en de slimme beveiliging zijn achtereenvolgend kostenbesparing (49%) en extra veiligheid (42%). Toch wordt ook hier gemak en comfort vaak genoemd.
Huidige producten voldoen nog
De belangrijkste drempel voor het aanschaffen van smart home producten is in de meeste gevallen dat de huidige apparaten nog voldoen. Daarnaast ziet men de toegevoegde waarde van een vervangend slim product (nog) niet. Vanzelfsprekend zorgt dit ervoor dat consumenten de smart home producten te duur vinden. De belangrijkste drempel voor het aanschaffen van slimme huishoudelijke producten is dat huidige (traditionele) apparaten nog voldoen. Zolang het huidige apparaat niet kapot is, wordt deze niet vervangen door een slimme versie (50%). Ook geven drie op de tien (29%) aan dat de huidige thermostaat het nog doet en een nieuwe dus niet nodig is. Een grote groep consumenten ziet slimme verlichting en schakelaars als luxeproducten die weinig toevoegen (25%). Eveneens doet het huidige product nog vaak wat het moet doen (34%). Bij slimme beveiligings- en veiligheidsproducten blijft de prijs de hoogste drempel (41%). Ook van slimme speakers vindt men de prijs te hoog (35%).
0 comments on Smart Home vergroot vooral comfort