Leonidas uitblinker op ‘beste product’
- 21 mei 2024
Leonidas-klanten geven deze chocolaterie van alle foodretailers de hoogste score op de waardestrategie ‘beste product’. Uw Slager en Ekoplaza volgen op de tweede en derde plaats. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
Niche partijen scoren goed
In de top tien valt het op dat foodretailers1 die zich op een specifiek segment richten goed scoren. Zo richt Leonidas (3,57) zich bijvoorbeeld op chocolade, Ekoplaza (3,54) op biologische producten, Picnic (3,49) op online bezorging en HelloFresh (3,40) op maaltijdboxen. Ook veel slagerijen en poeliers staan in de top tien. Klanten beoordeelden retailers op zeven stellingen (vijfpuntsschaal) om deze waardestrategie te meten.
Supermarkten kiezen niet voor ‘beste product’
Supermarkten blinken duidelijk niet uit op de waardestrategie ‘beste product’. De lijst met tien slechtst scorende foodretailers telt negen supermarkten. DekaMarkt (2,86), Coop (2,88) en SPAR (2,88) scoren het laagst op deze waardestrategie.
Positioneringsmodel
Het Treacy en Wiersema model vormt de basis voor dit onderzoek. Dit model gaat ervan uit dat je als bedrijf een duidelijke positionering moet kiezen op het gebied van product leadership (beste product), customer intimacy (beste service) of operational excellence (beste proces). Deze laatste vertaalt zich vaak naar een lage prijs voor de consument.
De zeven stellingen voor de waardestrategie ‘beste product’ zijn:
• Heeft de beste producten.
• Verbetert continu haar producten.
• Hecht waarde aan duurzaamheid.
• Is uniek.
• Is innovatief.
• Is grensverleggend.
• Overtreft mijn verwachtingen.
Over Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.
De resultaten in dit persbericht komen uit Uitblinkers Foodretail, een grootschalig onderzoek naar winkelformules met de beste positionering. In het onderzoek zijn 4.137 klanten (18 jaar en ouder) van de grootste partijen in de foodretail ondervraagd. Wellicht dat bovenstaand persbericht nieuwswaarde voor u heeft. Voor vragen kunt u contact opnemen met Sven de Bruijn via 073-6212122 of sven@multiscope.nl.
0 comments on Leonidas uitblinker op ‘beste product’