Een positioneringsonderzoek biedt bedrijven helder inzicht in hoe hun bedrijf, merk, product of dienst presteert ten opzichte van de concurrentie. Het onderzoekt de unieke positie die het merk inneemt in het brein van de consument, met focus op belangrijke factoren zoals prijs, kwaliteit en service. Door verwachtingen en belevingen van de doelgroep te analyseren en te vergelijken met concurrenten, kunnen bedrijven hun marketingstrategie verbeteren. Dit helpt hen een duidelijk onderscheid te maken in de markt en een sterke, herkenbare merkidentiteit te ontwikkelen.
Een positioneringsonderzoek biedt direct inzicht in hoe u presteert ten opzichte van de concurrentie. Het laat zien wat klanten echt verlangen, waardoor een bedrijf inzicht krijgt in hoe de marketing perfect aansluit op de behoeften van de klant. Tegelijkertijd geeft het waardevolle inzichten in de strategieën van concurrenten, waardoor marktkansen beter zichtbaar zijn. Dit type onderzoek legt de basis voor strategische beslissingen die leiden tot een duurzaam concurrentievoordeel.
De frequentie en timing van een positioneringsonderzoek spelen een belangrijke rol. Veel bedrijven voeren dit jaarlijks of elke twee tot drie jaar uit om markttrends en klantvoorkeuren bij te houden. Het biedt ook belangrijke inzichten bij herpositionering. Bijvoorbeeld wanneer de concurrentie toeneemt of klantbehoeften veranderen. Dit helpt bedrijven om strategisch vooruit te denken en de markt naar hun hand te zetten. Het zorgt er ook voor dat een bedrijf niet ongemerkt achterblijft op de concurrentie.
Met een positioneringsonderzoek meten we bepaalde prestatie-indicatoren en benchmarken die met de concurrentie. Bij het uitvoeren van een positioneringsonderzoek hanteren wij het waardestrategiemodel van Treacy & Wiersema. Dit model beschrijft drie strategische opties waarop bedrijven zich kunnen onderscheiden van hun concurrentie.
Het model van Treacy & Wiersema stelt dat er drie belangrijke opties zijn waar bedrijven zich op kunnen richten om uit te blinken:
Voor het verbeteren van de begrijpelijkheid van dit model noemen wij product leadership het ‘beste product’, customer intimacy de ‘beste service’ en operational excellence het ‘beste proces’. Het model is een waardevol hulpmiddel voor positioneringsonderzoek. Het helpt bedrijven hun strategische focus te definiëren en te begrijpen hoe ze zich kunnen onderscheiden van de concurrentie. Bedrijven kunnen de behoeften van klanten identificeren en aan de hand daarvan hun unieke waardepropositie bepalen. Aan de hand daarvan kan een bedrijf kiezen waar ze hun middelen en inspanningen op moeten richten.
Dit is een concrete uitleg van de drie strategieën:
1. Beste product: organisaties die zich richten op het ‘beste product’ ontwikkelen toonaangevende en innovatieve producten of diensten die de standaard bepalen in de markt. Bijvoorbeeld Apple en Tesla.
2. Beste service: organisaties die zich richten op het leveren van de ‘beste service’ streven naar een optimale relatie tussen bedrijf en klant. Bijvoorbeeld Coolblue en KLM.
3. Beste proces: organisaties die zich richten op het ‘beste proces’ streven naar geoptimaliseerde processen waardoor ze producten of diensten tegen een zo laag mogelijke prijs kunnen aanbieden. Bijvoorbeeld McDonald’s en IKEA.
Raadpleeg het kennisdocument positioneringsonderzoek als u meer detail informatie wilt over deze methodiek. U krijgt inzicht in hoe de waardestrategieën van uw merk in kaart worden gebracht. Daarnaast zetten we voor u uiteen wat het achterliggende doel van het model is.
Wij kunnen uw positioneringsonderzoek uitvoeren binnen ons grote consumentenpanel van meer dan 140.000 Nederlanders. Het is daarbij mogelijk om te selecteren op verschillende achtergrondkenmerken. Op deze manier zorgen we voor een representatieve steekproef voor uw marktonderzoek. De achtergrondkenmerken waarop u onder andere kunt selecteren zijn: geslacht, leeftijd, regio, inkomen, opleiding, arbeidssituatie en huishoudgrootte.
Multiscope heeft daarnaast ook een groot B2B-panel van meer dan 70.000 panelleden. In dit panel vindt u zakelijke mede- of eindbeslissers binnen verschillende functies en branches. Denk daarbij bijvoorbeeld aan: financieel, commercieel, personeel & organisatie, facilitair, consultancy en ICT.
U betaalt enkel een bedrag voor de deelnemers die daadwerkelijk meedoen aan het marktonderzoek (cost per complete). Daarnaast garanderen we het vooraf vastgestelde aantal respondenten binnen de afgesproken doorlooptijd. Een positioneringsonderzoek kunt u al uitvoeren vanaf €3 per respons.
Bent u nieuwsgierig naar de mogelijkheden om een positioneringsonderzoek te starten? Neem contact op via 073-6212122 voor advies of vraag meteen een vrijblijvende offerte aan. We nemen dan spoedig telefonisch contact met u op over de mogelijkheden.
Neem bij vragen contact met mij op via e-mail of telefoon. Ik help u graag verder!
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.