Aanbod belangrijkste keuzereden touroperators
- 18 maart 2024
‘Aanbod’ is de belangrijkste keuzereden voor touroperators (54%). Daarnaast houden reizigers rekening met de ‘kwaliteit’ (34%) en ‘service’ (32%). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 7.000 Nederlanders.
54% kiest voor touroperator door aanbod
Ruim de helft (54%) van de boekers kiest voor een touroperator vanwege het ‘aanbod’. ‘Aanbod’ is daarmee de vaakst genoemde keuzeredenen en dus het belangrijkste als het gaat om het aantrekken van klanten. Klanten hechten daarnaast veel waarde aan ‘prijs’. 52% van de consumenten kiest voor een touroperator op basis van de prijs van een reis. ‘Aanbiedingen’ (36%) vormen ook een belangrijke keuzereden. Bij het boeken van een vakantie laten klanten zich dus vaak leiden door de kosten.
Kwaliteit en service belangrijke factoren
Veel reizigers houden ook rekening met de ‘kwaliteit’ (34%), de ‘service’ (32%) en het ‘gemak’ (32%) van een touroperator. Dit sluit goed aan bij de rol van een touroperator. Zij fungeren als het primaire aanspreekpunt voor en tijdens de reis en spelen een prominente rol bij de organisatie en uitvoering ervan. Daarnaast is ‘beschikbaarheid’ (32%) voor veel mensen ook een doorslaggevende factor.
Aanbod belangrijker voor vakantieplatformen
Recent deden we ook vergelijkbaar onderzoek naar hotelketens en vakantieplatformen. Het is opvallend dat het ‘aanbod’ voor klanten van vakantieplatformen (64%) belangrijker is dan voor klanten van touroperators. ‘Prijs’ is ongeveer even belangrijk voor boekers via vakantieplatformen (56%). Voor gasten van hotelketens is ‘prijs’ juist minder belangrijk (42%).
0 comments on Aanbod belangrijkste keuzereden touroperators