‘Beste product’ belangrijkst bij aankoop woonbranche
- 13 juni 2024
Nederlanders vinden het ‘beste product’ het belangrijkst wanneer zij iets kopen bij een winkel in de woonbranche. Vergeleken met andere subbranches is service belangrijker in de keukenbranche. Prijs is belangrijker in de tuinbranche. Dit blijkt uit Uitblinkers Woonbranche, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 7.000 Nederlanders.
‘Beste product’ het belangrijkst
De marktwensen brengen de behoeften van de consumenten in de woonbranche in kaart. Daarbij wordt gekeken naar het belang van prijs, product en service bij een aankoop in de woonbranche. Binnen elke subbranche is het product het belangrijkst wanneer men een aankoop doet. Dit is het hoogst in de slaapbranche, waarbij 65% van de consumenten het ‘beste product’ het belangrijkst vindt. De tuinsector volgt met 55%. Om marktleider binnen een branche te worden, is het verstandig om de focus op de waardestrategie ‘beste product’ te hebben.
Service belangrijk binnen keukenbranche
Binnen de keukenbranche vindt de helft van de markt het ‘beste product’ (50%) het belangrijkst bij hun aankoop. Meer dan een derde van de markt kiest voor de ‘beste service’ (35%). Dit aandeel is het hoogst in de keukenbranche. De service is dus belangrijk voor klanten bij keukenzaken. Dit aandeel is nagenoeg even groot bij de badkamerbranche (31%). Zowel badkamers als keukens zijn relatief grote investeringen. Klanten verwachten bij deze aankopen meer service dan bij aankopen uit andere subbranches.
Prijs belangrijk binnen tuinbranche
Meer dan de helft van de consumenten hecht het meeste waarde aan het product wanneer men een aankoop doet bij een tuincentrum (55%). Daarnaast kiest ruim een derde van de klanten voor aanbieders met de ‘laagste prijs’ binnen de tuinsector (37%). Dit aandeel is het grootst bij deze subbranche ten opzichte van de hele woonbranche. Een klein deel kiest voor service (8%).
0 comments on ‘Beste product’ belangrijkst bij aankoop woonbranche