De concurrentie van Netflix
- 18 november 2015
Video on demand diensten zoals Netflix zijn populair in Nederland. Naast Netflix zijn er in Nederland nog enkele andere video on demand diensten. Wat zijn de laatste ontwikkelingen en wie zijn de grootste concurrenten? De resultaten uit deze blog komen uit de Smart Electronics Monitor van Multiscope; een rapport met cijfers, trends en ontwikkelingen van slimme elektronica en online mediadiensten.
Netflix is belangrijke concurrent kwijt
Bijna één op de vijf huishoudens in Nederland heeft een Netfllix-account (17%). Daarmee is Netflix veruit de populairste video on demand dienst. Tot voor kort was Popcorn Time nog een serieuze concurrent. Voordat Popcorn Time in oktober van het toneel leek te verdwijnen, maakten 8% van de huishoudens nog gebruik van de dienst. Daarnaast kon Popcorn Time op grote interesse rekenen van niet-gebruikers en kon groei niet uitblijven. Met name het aanbod van nieuwe films werd gewaardeerd.
Ziggo, KPN en HBO GO concurrenten van Netflix
Popcorn Time lijkt dus geen concurrent meer van Netflix, maar welke video on demand diensten dan wel? Wellicht kunnen Ziggo On Demand, KPN Videotheek Thuis en HBO GO nog roet in het Netflix-eten gooien. Inmiddels maakt 11% van de huishoudens gebruik van Ziggo On Demand en daarmee is het de nummer twee video on demand dienst in Nederland. Driekwart van deze gebruikers denkt de dienst het komend jaar minimaal even vaak te gebruiken als nu. Kabelaars als Ziggo en KPN hebben natuurlijk het voordeel dat abonnees op eenvoudige wijze kennis kunnen maken met hun video on demand diensten. De interesse van niet-gebruikers is echter beperkt. Elk voordeel heeft zijn nadeel. Je kunt namelijk alleen maar gebruik maken van deze diensten als je klant bent van Ziggo of KPN.
Uitdagende positie Videoland en Pathé Thuis
Andere concurrenten van Netflix zijn Videoland en Pathé Thuis. Zij hebben een uitdagende positie in de markt. Een beperkt aantal gebruikers in combinatie met een lage interesse onder niet-gebruikers zorgen ervoor dat deze diensten bewuste keuzes moet maken in hun positionering. Het exclusief aanbieden van alle 23 James Bond films door Videoland is een voorbeeld van een bewuste positioneringskeuze. De tijd zal uitwijzen of dit de juiste stap is in de concurrentiestrijd met Netflix.
Nieuwe manier van films en series kijken
De opkomst van video on demand diensten zorgt dus voor een nieuwe manier van films en series kijken. De DVD-speler verdwijnt van het toneel. Hoewel ruim 60% van de Nederlandse huishoudens nog een DVD-speler bezit, kijkt men steeds minder films via DVD of blu-ray. De opkomst van interactieve televisie, smart tv, Apple TV en Chromecast dragen bij aan deze ontwikkeling. Daarin gaan Apple TV en Chromecast de strijd aan met de smart tv. Deze apparaten hebben veel overlappende functionaliteiten, zoals het aanbod van video on demand apps. Op dit moment is de smart tv sterk in het voordeel; 34% van de Nederlandse huishoudens heeft een smart tv in huis, terwijl zowel Apple TV als Chromecast in 6% van de huishoudens aanwezig is.
Meer weten over de Smart Electronics Monitor?
De Smart Electronics Monitor is hét onderzoek naar slimme elektronica en mediadiensten. Het ruim 80 pagina’s tellende rapport geeft een compleet inzicht op basis van cijfers en trends. In het rapport worden de resultaten van ongeveer 50 apparaten en mediadiensten gepresenteerd en vergeleken. Voorbeelden zijn de smart tv, audiostreamer, gameconsoles, muziek streaming diensten, video on demand, uitgesteld tv kijken en e-bookplatforms. U kunt het rapport voor € 950 bestellen op onze website. Voor meer informatie of vragen over de Smart Electronics Monitor kunt u contact met mij opnemen (073- 6212122).
0 comments on De concurrentie van Netflix