De marktleider in vakantieplatformen onder de loep
- 22 maart 2024
Booking.com is marktleider in de markt voor vakantieplatformen in Nederland. Dit platform scoort goed op de meeste prestatie-indicatoren. Booking.com heeft het hoogste reclamebereik (28%). Klanten zijn gemiddeld al ruim 8 jaar klant bij Booking.com en kiezen met name voor de partij vanwege het aanbod en gemak. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Vakantieplatformen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 6.000 Nederlanders.
De groei van Booking.com
In 1996 richtte Geert-Jan Bruinsma Booking.com op. Het platform is sinds 2005 onderdeel van Booking Holdings. Sinds de oprichting is Booking.com gegroeid tot een van ’s werelds grootste marktplaatsen voor accommodaties, vluchten en reispakketten. Maar hoe scoort deze partij op een veertiental prestatie-indicatoren?
Hoogste reclamebereik
Booking.com scoort goed op de meeste prestatie-indicatoren. De partij presteert het best van alle vakantieplatformen op reclamebereik (28%), geholpen naamsbekendheid (82%) en boekingspercentage (34%). Bijna 12 miljoen Nederlanders (her)kennen Booking.com van naam en bijna 5 miljoen vakantiegangers hebben in de afgelopen drie jaar bij Booking.com geboekt. De klanten van het platform zijn ook erg loyaal. Booking.com scoort bovengemiddeld hoog op intentie (91%) en het hoogst op frequentie (5,2) van alle platformen.
Klanten gemiddeld ruim 8 jaar klant
Bijna vier op de tien klanten van Booking.com (39%) zijn 50 jaar of ouder. Daarnaast is 37% van de klanten 18 tot en met 34 jaar en bijna een kwart (24%) is 35 tot en met 49 jaar. De meeste (61%) klanten hebben een hoger dan modaal inkomen. Consumenten boeken voornamelijk accommodaties (94%) bij Booking.com. Slechts 4% van de boekingen bestaat uit reispakketten en 2% bestaat enkel uit vervoer. Gemiddeld is de eerste boeking bij Booking.com 8 jaar en 2 maanden geleden.
Aanbod en gemak belangrijkste keuzeredenen
De meeste klanten van Booking.com kiezen voor het platform vanwege het ‘aanbod’ (62%). De klanten kiezen ook voor Booking.com vanwege het ‘gemak’ (59%) en de ‘prijs’ (46%) van het vakantieplatform.
0 comments on De marktleider in vakantieplatformen onder de loep