Dekbed-Discounter blinkt uit op ‘beste proces’
- 23 augustus 2024
Dekbed-Discounter blinkt uit op de waardestrategie ‘beste proces’. Van alle subsectoren scoren slaapwinkels het hoogst op de waardestrategie ‘beste proces’. Dit blijkt uit Uitblinkers Woonbranche, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 7.000 Nederlanders.
Uitblinker Dekbed-Discounter
Dekbed-Discounter is van alle subsectoren de uitblinker op ‘beste proces’ (3,84). Volgens klanten scoort Dekbed-Discounter het best op deze waardestrategie. Dit sluit aan bij de naam van het bedrijf. Het hanteren van een lage prijs is namelijk het resultaat van een succesvolle uitvoering van de strategie ‘beste proces’. Op een gedeelde tweede plaats staan IKEA en Smulderstextiel met een score van 3,74.
Slaapsector scoort het best
Slaapwinkels scoren het hoogst op de waardestrategie ‘beste proces’ (3,58). Van de vijf winkels die het hoogst scoren op ‘beste proces’ zijn er drie actief in de slaapbranche. De keukensector (3,46) en de tuinsector (3,48) scoren juist het slechtst op ‘beste proces’.
Positioneringsmodel
Het Treacy en Wiersema model vormt de basis voor dit onderzoek. Dit model gaat ervan uit dat je als bedrijf een duidelijke positionering moet kiezen op het gebied van product leadership (beste product), customer intimacy (beste service) of operational excellence (beste proces). Deze laatste vertaalt zich vaak naar een lage prijs voor de consument.
De zeven stellingen voor de waardestrategie ‘beste proces’ zijn:
• Biedt mij veel gemak.
• Levert een goede prestatie.
• Zorgt dat ik snel mijn product heb.
• Doet wat hij belooft.
• Heeft de laagste prijs.
• Levert een constante kwaliteit.
• Heeft een efficiënt aankoopproces.
Over dit onderzoek
Uitblinkers Woonbranche is een grootschalig onderzoek naar winkelformules met de beste positionering. In het onderzoek zijn 7.366 klanten (18 jaar en ouder) van de grootste partijen in de woonbranche ondervraagd. Bestel het rapport direct via de website.
0 comments on Dekbed-Discounter blinkt uit op ‘beste proces’