Digitale nieuwsmarkt is verzadigd
- 4 december 2019
Van de 6 miljard digitale minuten die de consument per dag besteedt behoort 8% toe aan digitaal nieuws. Dit komt neer op bijna een half miljard minuten per dag, hetgeen nagenoeg hetzelfde is als in 2017. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.
AD.nl enige stijger in leesminuten
Nieuwsberichten worden steeds korter en korter. Soms lijkt het er zelfs op dat alleen een pakkende kop voldoende is voor plaatsing van een nieuwsbericht. De tijd die men gemiddeld aan een artikel besteedt wordt dus ook korter. Dit zou één van de verklaringen kunnen zijn waarom nagenoeg alle digitale nieuwskanalen in marktaandeel gelijk zijn gebleven of zijn gedaald ten opzichte van 2017. De uitzondering op deze regel is AD.nl. Het marktaandeel in leesminuten voor dit kanaal is gestegen met 2%. NU.nl (18%) en NOS.nl (19%) staan wederom bovenaan, maar de marktaandelen zijn gelijk gebleven. NOS Teletekst (-1%), Volkskrant.nl (-1%), Twitter (-1%) en LinkedIn (-1%) zijn allen gedaald sinds de vorige meting.
Leestijd neemt af, interesse blijft
Het lijkt er dus op dat het aantal leesminuten per persoon het plafond heeft bereikt. Lezers van digitaal nieuws is gevraagd of zij verwachten dit in de toekomst meer, even veel of minder te zullen gaan gebruiken. Voor nagenoeg alle nieuwskanalen geldt dat men verwacht deze niet vaker te gaan gebruiken. De enige positieve uitzondering hierop is RTL Z. Ondanks dat men aangeeft minder nieuws te gaan lezen blijkt er nog wel groei te zitten in het aantal gebruikers. Blendle krijgt met 6% de meeste interesse van potentiële nieuwe gebruikers. Dit komt neer op bijna 800.000 Nederlanders. NOS.nl en Volkskrant volgen beide met 5% op korte afstand.
Toekomst digitaal nieuws
Op het moment zijn er al talloze aanbieders van digitaal nieuws. Uit dit grote aanbod heeft iedere consument intussen al zijn favoriete kanalen gekozen. De branche moet op zoek naar manieren om de markt nieuw leven in te blazen. Eén manier is de focus op de nichemarkt van specifiek nieuws voor een specifieke doelgroep. RTL Z is een perfect voorbeeld van een gespecialiseerd nieuwskanaal dat bestaansrecht heeft tussen het grote nieuwsgeweld. Een andere manier is die van Blendle met de mogelijkheid om losse artikelen te kopen. Dit idee heeft relatief veel interesse bij de consument, echter lijkt het erop dat betalen voor nieuws (hoe gespecialiseerd dan ook) nog steeds een taboe is. Kijken we verder in de toekomst dan ligt de sleutel wellicht in het bereiken van de jongeren. Uit het Smart Media Onderzoek blijkt dat digitaal nieuws voornamelijk geconsumeerd wordt door mannen en 50-plussers. De uitdaging zit ‘m dus in het bereiken van de vrouwelijke doelgroep en de jongeren. Zijn deze twee groepen minder geïnteresseerd in nieuws of is het aanbod van nieuws simpelweg niet interessant genoeg voor ze? Voer voor discussie!
Smart Media MonitorDe resultaten in dit bericht komen uit de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope naar de status van digitale media in Nederland. In het onderzoek zijn 3.600 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking. Voor vragen kunt u contact opnemen met Yves Kistemaker via yves@multiscope.nl |
0 comments on Digitale nieuwsmarkt is verzadigd