Het nieuwe mediagebruik
- 5 november 2015
Kijkt u regelmatig naar een serie of film op Netflix? Ik niet, maar veel Nederlanders doen dat wel (17%). Binnen mijn eigen omgeving is dit percentage hoger. Soms heb ik zelfs het idee dat ik de enige ben die geen Netflix heeft. Uit de Smart Electronics Monitor van Multiscope blijkt dat jonge en hoog opgeleide huishoudens oververtegenwoordigd zijn binnen de Netflixers. Laat dat de groep zijn waarin ik me momenteel (nog) bevind. Niet raar dus dat ik in mijn omgeving tot de niet-Netflix-kijkende minderheid behoor.
Wie kijkt Netflix?
Hoewel de meeste huishoudens (nog) niet naar Netflix kijken, doet ongeveer één op de vijf huishoudens dat wel. De helft van de consumenten die naar Netflix kijkt is jonger dan 35 jaar. Andere video on demand diensten als Ziggo On Demand en KPN Videotheek Thuis hebben oudere kijkers. Bij Ziggo On Demand is slechts 22% jonger dan 35 jaar en bij KPN Videotheek Thuis zelfs maar 14%. Netflixers zijn niet alleen jong. Bijna zes op de tien is hoog opgeleid. Bij andere video on demand diensten is in de meeste gevallen minder dan de helft hoog opgeleid.
Intensief kijken
Vrijwel alle Netflixers (91%) besteden ruim 10 uur per week aan de dienst en daarmee is Netflix veruit de meest intensief gebruikte video on demand dienst. Met name de populaire series op Netflix zorgen voor het intensieve gebruik. Netflix gebruikers kijken met regelmaat meerdere afleveringen van een serie achter elkaar (binge-watching). Pathé Thuis is de minst intensief gebruikte video on demand dienst. Slechts 16% kijkt wekelijks en doet dat gemiddeld 2 uur per week.
De toekomst van video on demand
Ik verwacht dat het aantal gebruikers van Netflix fors gaat groeien. Als over een half jaar een kwart van de Nederlanders naar Netflix kijkt is dat niet verbazingwekkend. Deze verwachting baseer ik op cijfers uit de Smart Electronics Monitor. Naast het feit dat gebruikers van Netflix de dienst in hoge mate aanbevelen (hoge NPS), zijn ook niet-gebruikers erg geïnteresseerd. Een kwart van de niet-gebruikers denkt er net als ik over om een abonnement op Netflix af te sluiten. De interesse in Ziggo On Demand (14%), KPN Videotheek Thuis (14%), Pathé Thuis (13%) en Videoland (11%) is beduidend lager.
Presentatie op Digital Marketing in 1 Day
In deze blog belicht ik vooral de video on demand diensten. Wij hebben het onderzoek ook gericht op streaming muziekdiensten en uitgesteld tv kijken. Dat is nog niet alles, want ook slimme elektronica komen aan bod in de Smart Electronics Monitor. Daarbij moet u denken aan computers, tablets, telefonie, beeld, geluid en gameconsoles. Op donderdag 19 november ga ik tijdens Digital Marketing & Social Strategy in 1 day in een round table sessie verder in op de toekomst van slimme elektronica en online mediadiensten. Inschrijven is mogelijk via www.digitalmarketingin1day.nl/inschrijven. Als u graag bij dit congres aanwezig bent, mag ik u €75 korting aanbieden. U kunt een kortingscode gebruiken als u zich inschrijft. Gebruik daarvoor code Gratis: MULDIM75.
Meer weten over de Smart Electronics Monitor?
De Smart Electronics Monitor is hét onderzoek naar slimme elektronica en mediadiensten. Het ruim 80 pagina’s tellende rapport geeft een compleet inzicht op basis van cijfers en trends. In het rapport worden de resultaten van ongeveer 50 apparaten en mediadiensten gepresenteerd en vergeleken. Voorbeelden zijn de smart tv, audiostreamer, gameconsoles, muziek streaming diensten, video on demand, uitgesteld tv kijken en e-bookplatforms. U kunt het rapport voor €950 bestellen op onze website. Voor meer informatie of vragen over de Smart Electronics Monitor kunt u contact met mij opnemen (073- 6212122)
0 comments on Het nieuwe mediagebruik