Hoe scoort Starbucks op veertien prestatie-indicatoren?
- 16 april 2024
Starbucks is een internationaal gevestigde keten met 83 locaties in Nederland. De koffieketen heeft met 30% de hoogste top of mind awareness (TOMA). Hoewel klanten gemiddeld al ruim 8 jaar klant zijn is de NPS relatief laag (+44). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
Internationaal gevestigde keten
Starbucks begon als een winkel met kwaliteitsbonen en koffieapparatuur. Sinds de overname door Howard Schultz in 1987 verkoopt Starbucks ook koffiedranken. Starbucks is sindsdien gegroeid tot ’s werelds grootste franchiseformule van koffiezaken.
Hoogste TOMA
Starbucks presteert erg goed op het vlak van marketing en naamsbekendheid. De reclame van Starbucks bereikt maar liefst 13% van Nederland, dat is het op een na grootste bereik van alle ketens. Daarnaast heeft Starbucks de hoogste TOMA (30%), spontane naamsbekendheid (46%) en geholpen naamsbekendheid (83%) van alle ketens. De keten heeft ook een relatief hoog bezoekerspercentage (19%). Dit komt neer op bijna 2,7 miljoen bezoekers. Bezoekers halen bijna de helft (48%) van de bestellingen af. De rest van de bestellingen nuttigen bezoekers op de locatie.
Relatief lage NPS
De NPS (+44) van Starbucks is de op een na laagste van alle ketens. Verder is de bezoekfrequentie (3,6) van Starbucks relatief hoog maar de bezoekintentie is lager dan gemiddeld (83%). Klanten kiezen met name voor Starbucks door de ‘kwaliteit’ (43%).
Klanten gemiddeld ruim 8 jaar klant
Ruim twee vijfde (41%) van de bezoekers is 18 tot 34 jaar. Daarnaast is bijna een derde (32%) van de bezoekers 50 jaar of ouder en 27% is 35 tot 49 jaar. De meeste (52%) bezoekers van Starbucks hebben een hoger dan modaal inkomen. Verder is het eerste bezoek aan Starbucks gemiddeld 8 jaar en 4 maanden geleden.
Over Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.
De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor koffie- en lunchketens. In het onderzoek zijn 4.996 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
0 comments on Hoe scoort Starbucks op veertien prestatie-indicatoren?