Hoe vergroot u uw marktaandeel met marktonderzoek?
- 4 januari 2022
Bijna ieder bedrijf stelt het zichzelf als doel: het marktaandeel laten groeien. Maar hoe doet u dat in een competitieve markt? Een belangrijke factor is de drijfveer van uw klanten om voor u of juist een concurrent te kiezen. Deze blog vertelt wat u moet weten en kunt doen om uw marktaandeel te vergroten.
Inzicht in de drijfveren van klanten
Waarom kopen klanten wel Coca-Cola, maar geen Pepsi? Waarom gaan ze vaker naar de Albert Heijn dan naar de Lidl? Klanten kiezen bewust of onbewust voor bepaalde merken, producten of diensten. Dit heeft te maken met de drijfveren van consumenten: ze kiezen bijvoorbeeld voor smaak, beschikbaarheid, bereikbaarheid of een breed assortiment. Wanneer uw product of dienst voldoet aan de belangrijke drijfveren van klanten, stelt u uw klanten tevreden en vergroot u de kans dat uw klanten terugkeren, meer kopen of u aanbevelen. Dit zorgt ervoor dat uw marktaandeel groeit.
Belang van impact
Hoe tevreden klanten over u zijn kan van veel verschillende aspecten afhangen. Maar niet alle aspecten of kenmerken van een product of dienst even belangrijk voor consumenten. Een uitgebreid winkelassortiment kan een sterkere drijfveer zijn om naar een bepaalde supermarkt te gaan dan de breedte van de winkelpaden. Door uw focus te leggen op kenmerken die een sterke invloed hebben op de tevredenheid kunt u de klanttevredenheid en daarmee het marktaandeel sterker beïnvloeden dan wanneer veranderingen aanbrengt op aspecten die een kleine tot geen impact hebben op de tevredenheid.
Onderzoek geeft inzicht
Met behulp van marktonderzoek kunt u de belangrijke drijfveren van consumenten ontdekken. Benieuwd naar welke aspecten van uw product of dienst uw doelgroep belangrijk vindt en hoe consumenten u op deze aspecten beoordelen? Een productonderzoek geeft inzicht. We identificeren uw sterktes en zwaktes die de grootste impact hebben op de klanttevredenheid. Zo komt u te weten wat u in uw product of dienstverlening moet aanpakken of juist kunt benutten om uw marktaandeel te vergroten.
0 comments on Hoe vergroot u uw marktaandeel met marktonderzoek?