Internationaal onderzoek: Vijf nuttige tips
- 23 juli 2015
Internationaal onderzoek is een uitdaging: het levert interessante inzichten op, maar er komt ook een heleboel bij kijken. Waar moet u beginnen? Hoe krijgt u toegang tot de doelgroep? Hoe gaat u om met meertaligheid en verschillen tussen landen? De volgende vijf tips zorgen ervoor dat u het overzicht bewaart.
1. Ontwikkel eerst een basisvragenlijst
Ontwikkel de vragenlijst in een taal die u makkelijk ligt, bijvoorbeeld in het Nederlands of Engels. Laat de vragenlijst pas vertalen wanneer hij definitief is. U hoeft dan eventuele aanpassingen alleen in de basisvragenlijst door te voeren. Multiscope biedt met Socratos de mogelijkheid om na het programmeren van de vragenlijst een vertaalbestand te genereren. Eenmaal vertaald kan dit bestand één op één weer ingelezen worden. Alle instellingen van de vragenlijst staan daarmee in één keer goed. Eenvoudig en snel: geen gedoe.
2. Controleer of vaktermen en begrippen goed vertaald zijn
Wanneer u een vragenlijst laat vertalen, controleer dan per begrip of de betekenis in alle talen hetzelfde is. Wanneer u vaktermen gebruikt, is het voor een vertaalbureau soms lastig om deze termen op een juiste manier te vertalen. Zij hebben immers geen kennis van uw vakgebied. Laat daarom bij voorkeur een native speaker en iemand met kennis van uw vakgebied de vertaling nog een keer goed controleren.
3. Let op landelijke en culturele verschillen
Alleen het vertalen van de vragenlijst volstaat meestal niet. Controleer de vragenlijst ook altijd nog een keer op zaken die in het buitenland anders geregeld zijn. Vraagt u naar een prijs, dan ligt het in Australië bijvoorbeeld voor de hand om naar de prijs in Dollars te vragen in plaats van in Euro’s. Ook rapportcijfers zijn niet in alle landen hetzelfde. Een ander voorbeeld zijn logo’s en afbeeldingen (bijvoorbeeld personen op de foto) die per land kunnen verschillen.
4. Controleer per land de verdeling van de steekproef
Is de steekproef een goede afspiegeling van de doelgroep die u voor ogen heeft? Het is goed dit per land uit te zoeken. Demografische gegevens kunnen namelijk per land verschillen. Hiermee moet u rekening houden in verband met de nationale representativiteit van het onderzoek. Denk bijvoorbeeld aan opleidingsniveau en leeftijd; in westerse landen zijn er relatief meer hoogopgeleiden en door verschillende geboortegolven kan ook de leeftijdsverdeling anders zijn.
5. Kies voor een bureau met toegang tot uw doelgroep in alle landen
Wilt u zichzelf een hoop tijd en moeite besparen? Werk dan samen met een marktonderzoeksbureau zoals Multiscope, dat wereldwijd toegang heeft tot uw doelgroep. Multiscope heeft de beschikking over internationale panels en heeft ruime ervaring met internationaal onderzoek. Wij nemen u zorg uit handen. U heeft slechts één aanspreekpunt en kunt toch resultaat behalen in meerdere landen. Multiscope zorgt dat u het overzicht behoudt.
Heeft u meer vragen, wilt u graag hulp of wilt u een internationaal onderzoek laten uitvoeren? Multiscope helpt u graag verder. Neem voor meer informatie contact op met Multiscope (onderzoek@multiscope.nl of 073-6212122) of vraag direct een offerte aan.
0 comments on Internationaal onderzoek: Vijf nuttige tips