Jongeren shoppen online voor uitgebreide keuze
- 23 januari 2022
Gemak is binnen alle leeftijdsgroepen de voornaamste reden om online te kopen. Na gemak is de uitgebreide keuze voor jongeren de belangrijkste reden om online aankopen te doen. Dit blijkt uit E-Commerce Aftersales, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 3.000 Nederlanders.
Wisselende motivaties voor online aankopen
40% van de Nederlanders die online aankopen doen, doen dit om niet naar de winkel te hoeven. Gemak is daarmee de belangrijkste reden om online aankopen te doen. Naast het gemak van online winkelen worden de snelheid van regelen (15%) en de uitgebreide keuze (14%) genoemd. Ook geven consumenten aan dat de prijs online soms lager is dan in de winkel (11%). Het gemak van retourneren (2%) is duidelijk geen specifieke reden om online te bestellen.
Uitgebreide keuze belangrijk voor jongeren
Hoewel gemak in alle leeftijdscategorieën de belangrijkste motivator is om online te kopen, verschilt de motivatie daarna per leeftijdsgroep. Consumenten van 18 tot 34 jaar noemen de uitgebreide keuze in webshops als tweede reden (21%), gevolgd door de snelheid van het regelen (15%). Oudere leeftijdsgroepen vinden een uitgebreide keuzemogelijkheid aanzienlijk minder belangrijk dan 18 tot 34-jarigen. In de leeftijdscategorie 35 tot 49 jaar vindt 14% dit belangrijk en in de categorie 50+ slechts één op de tien.
Vooral vrouwen kochten vaker door corona
Ook corona heeft invloed gehad op het aantal online bestellingen. De helft van Nederland (51%) geeft aan vaker online te hebben besteld vanwege corona. Echter heeft corona bij bijna de helft (47%) het online aankoopgedrag niet veranderd. Het effect van corona op online shoppen is groter voor vrouwen (58%) dan voor mannen (45%). Ook 18 tot 34-jarigen (59%) en 35 tot 49-jarigen (55%) zijn vaker online gaan kopen. Corona heeft een grotere invloed gehad op deze leeftijdsgroepen dan op de groep 50-plussers (45%).
0 comments on Jongeren shoppen online voor uitgebreide keuze