Locatie belangrijkste keuzereden bezoek dagattractie
- 21 juni 2024
De ‘locatie’ van een attractiepark, dierentuin of aquarium is voor Nederlanders de belangrijkste keuzereden voor een bezoek (59%). Als tweede keuzereden noemen consumenten ‘sfeer’ (48%), gevolgd door ‘aanbieding’ (38%). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.
Locatie nummer één keuzereden
Maar liefst 59% van de Nederlandse bezoekers kiest voor een attractiepark of dierentuin vanwege de ‘locatie’. ‘Locatie’ is daarmee het vaakst genoemd van alle keuzeredenen. Dit is in lijn met het gegeven dat bezoekers meestal binnen hun eigen provincie blijven wanneer ze een pretpark, dierentuin of aquarium bezoeken.
Sfeer en uitstraling zijn belangrijk
Nederlanders hechten ook vaak waarde aan de ‘sfeer’ van een attractiepark, dierentuin of aquarium. Maar liefst 48% van de bezoekers noemt dit als keuzereden. Dit komt overeen met het feit dat 36% van de bezoekers rekening houdt met de ‘uitstraling’ van een attractiepark of dierentuin.
38% kiest voor aanbieding
Nederlanders bezoeken een dagattractie vaker vanwege een ‘aanbieding’ (38%) dan vanwege de ‘prijs’ (20%). Dit suggereert dat een groot gedeelte van Nederland alleen een dagattractie bezoekt wanneer ze gebruik kunnen maken van een aanbieding.
Reputatie belangrijker voor 18- tot en met 34-jarigen
Bezoekers tussen de 18 en 34 jaar hechten meer waarde aan de ‘reputatie’ (42%) van een attractiepark, dierentuin of aquarium dan bezoekers tussen de 35 en 49 jaar (33%) en 50-plussers (28%). Bezoekers tussen de 35 en 49 jaar houden daarentegen vaker rekening met een ‘aanbieding’ (46%) en de ‘prijs’ (27%).
Over dit onderzoek
De Nationale Benchmark Dierentuinen en Attractieparken is een grootschalig onderzoek van Multiscope naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor attractieparken, dierentuinen en aquaria. Bestel het rapport direct via de website.
0 comments on Locatie belangrijkste keuzereden bezoek dagattractie