
Locatie belangrijkste keuzereden koffie- en lunchketens
- 14 februari 2025
Bijna de helft (45%) van de Nederlandse consumenten kiest voor een koffie- of lunchketen vanwege de ‘locatie’. ‘Gemak’ (36%) blijkt ook een belangrijke keuzereden. Nederlanders nemen ‘duurzaamheid’ (3%) maar zelden mee in hun beslisproces. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
Locatie belangrijkste keuzereden
Maar liefst 45% van alle Nederlandse bezoekers eet of drinkt bij een keten vanwege de ‘locatie’. De ‘locatie’ van een koffie- of lunchketen is daarmee het belangrijkst als het gaat om het aantrekken van bezoekers.

Gemak van groot belang
Ruim een derde (36%) van de bezoekers kiest voor een bepaalde koffie- of lunchketen vanwege het ‘gemak’. Dit maakt ‘gemak’ de op één na belangrijkste keuzereden. Op de derde plaats staat de keuzereden ‘aanbod’ (35%). Verder maken de keuzeredenen ‘kwaliteit’ (33%) en ‘prijs’ (25%) de top vijf compleet. Nederlandse bezoekers lijken dus meer waarde te hechten aan een breed aanbod van hoge kwaliteit dan aan de prijs.
Duurzaamheid onbelangrijk
De Nederlandse bezoekers van koffie- en lunchketens houden gedurende het keuzeproces maar zelden rekening met de ‘veiligheid’ (1%) van een keten. Er wordt ook weinig waarde gehecht aan de ‘aftersales’ (2%) of de ‘duurzaamheid’ (3%) van een koffie- of lunchketen.
Over dit onderzoek
De Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens is een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor koffie- en lunchketens. In het onderzoek zijn 4.999 Nederlandse consumenten (18 jaar en ouder) ondervraagd. Bestel het rapport direct via de website.
0 comments on Locatie belangrijkste keuzereden koffie- en lunchketens