Locatie belangrijkste reden voor keuze restaurantketen
- 31 oktober 2023
Bezoekers van restaurantketens laten de keuze voor een keten voornamelijk afhangen van ‘de locatie’ (40%), ‘het aanbod’ (34%) en ‘de kwaliteit’ (30%). ‘Duurzaamheid’, ‘aftersales’ en ‘veiligheid’ (ieder 1%) zijn de minst belangrijke keuzeredenen. Het aanbod van een restaurantketen blijkt belangrijker voor 18- tot 34-jarigen (44%) dan de locatie (31%). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.
Locatie, aanbod en kwaliteit
De locatie van een restaurantketen is het belangrijkste in het keuzeproces van de consument. Zo kiest 40% van de bezoekers mede door de locatie voor een restaurant. Verder zijn ‘aanbod’ (34%), ‘kwaliteit’ (30%), ‘sfeer’ (28%), ‘gemak’ (25%) en ‘prijs’ (25%) ook veelgenoemde keuzeredenen.
Duurzaamheid minder belangrijk
Het is opvallend dat slechts 1% van de bezoekers rekening houdt met ‘duurzaamheid’ bij het kiezen van een restaurant ondanks de grote aandacht voor dit thema. Samen met ‘aftersales’ en ‘veiligheid’ (beide 1%) is dit de minst genoemde keuzereden. Hoewel de ‘prijs’ (25%) een relatief vaak genoemde keuzereden is, vormt een ‘aanbieding’ (7%) een minder belangrijke keuzereden. Wel zijn aanbiedingen iets belangrijker voor bezoekers met een inkomen onder het minimumloon (11%) dan voor bezoekers met een minimum of hoger inkomen (6%).
Aanbod belangrijker voor 18- tot 34-jarigen
Er zijn enkele significante verschillen tussen leeftijdsgroepen en inkomensniveaus. Zo hechten 18- tot 34-jarigen bijvoorbeeld minder waarde aan locatie (31%) en meer waarde aan het aanbod (44%). Nederlanders met een minimum of lager inkomen vinden eveneens de locatie (35%) en kwaliteit (14%) minder belangrijk dan het aanbod (51%).
0 comments on Locatie belangrijkste reden voor keuze restaurantketen