Mannen het vaakst in bezit van smart home apparaten
- 19 oktober 2021
Meer dan 4,1 miljoen Nederlandse huishoudens zijn in het bezit van één of meerdere smart home producten. Deze producten zijn voornamelijk in het bezit van mannen en 18- tot 49-jarigen. Dit blijkt uit de vijfde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.200 Nederlanders.
Vooral mannen zijn smart
Smart home producten zijn voornamelijk in het bezit van mannen en 18- tot 49-jarigen. In alle productsegmenten hebben mannen meer smart apparaten dan vrouwen. Deze verschillen zijn het grootst in de categorieën verlichting en schakelaars (11%-punt) en beveiliging en veiligheid (11%-punt). In het segment huishouden en comfort zijn de verschillen in bezit tussen man (18%) en vrouw (12%) iets kleiner. De verschillen tussen leeftijdscategorieën 18-49 jaar en 50+ zijn het grootst in de segmenten verlichting en schakelaars, huishouden en comfort en speakers.
Slimme verlichting en schakelaars het populairst
Vooral slimme verlichting en schakelaars zijn populair onder Nederlanders. Meer dan een kwart van de Nederlandse huishoudens is in het bezit van een product uit deze categorie. Een op de drie mannen heeft slimme verlichting of een slimme schakelaar in huis, tegenover 22% van de vrouwen. Na verlichting en schakelaars zijn slimme speakers het meest populair. Ook hier zien we dat meer mannen (26%) dan vrouwen (20%) een slimme speaker bezitten.
Mediamarkt en Coolblue dé smart home winkels
De meeste Nederlanders associëren de Mediamarkt (22%) of Coolblue (22%) met smart home producten. Bol.com staat op de derde plaats met 12%. Dit is opvallend omdat de meeste aankopen van slimme producten bij Bol.com worden gedaan. De winkels die het minst geassocieerd worden met Smart Home producten zijn de Expert (2%), Paradigit (2%) en Amac (2%).
0 comments on Mannen het vaakst in bezit van smart home apparaten