
McDonald’s grootste reclamebereik fastfoodketens Nederland
- 19 februari 2025
McDonald’s heeft het grootste reclamebereik (48%) van alle fastfoodketens in Nederland. Nederlanders zagen reclame van fastfoodketens het vaakst op TV (33%). Jongeren zien reclame duidelijk vaker via social media (19%) dan oudere leeftijdsgroepen. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 7.200 Nederlanders.
TV-reclame grootste bereik
Reclame van fastfoodketens bereikt 62% van Nederland. TV is het reclamekanaal met het grootste bereik. Eén op de drie Nederlanders (33%) zag reclame van een fastfoodketen via TV. Vooral onder 50-plussers heeft TV een groot bereik. Ruim twee op de vijf (43%) 50-plussers zagen TV-reclame van minstens één fastfoodketen. Bij 35- tot en met 49-jarigen (35%) en 18- tot en met 34-jarigen (24%) ligt dit percentage duidelijk lager. Daarnaast ziet ruim een op de vijf (21%) buitenreclame van fastfoodketens, bijvoorbeeld op billboards of posters.

McDonald’s grootste reclamebereik
McDonald’s heeft veruit het grootste reclamebereik van alle fastfoodketens. Maar liefst 48% van Nederland heeft recent reclame van de keten gezien. Op de tweede plaats volgt de Domino’s met een reclamebereik van 33%. KFC heeft met een reclamebereik van 27% het op twee na grootste reclamebereik van alle fastfoodketens.
Jongeren zien meer reclame op social media
De groep 18- tot en met 34-jarigen wordt vaker bereikt via social media (19%) dan 35- tot en met 49-jarigen (10%) en 50-plussers (7%). Reclame in tijdschriften bereikte slechts 1% van de Nederlanders.
Over dit onderzoek
De Nationale Benchmark Fastfoodketens is een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor fastfoodketens. In het onderzoek zijn 7.180 Nederlandse consumenten (18 jaar en ouder) ondervraagd. Bestel het rapport direct via de website.
0 comments on McDonald’s grootste reclamebereik fastfoodketens Nederland