1,2 miljoen huishoudens met slim licht
- 26 augustus 2019
Meer dan 1,2 miljoen huishoudens (16%) maken inmiddels gebruik van slimme verlichting of schakelaars. De markt is sinds 2017 gegroeid met maar liefst 33%. Dit blijkt uit de derde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 4.700 Nederlanders.
Slimme verlichting in de lift
Op dit moment zijn 13% van alle huishoudens in het bezit van slimme verlichting. In 2017 was dit nog 9% van alle huishoudens. Bijna één op de acht consumenten is van plan om binnen nu en een jaar slimme verlichting aan te schaffen (12%). Dit zou betekenen dat een kwart van de Nederlands huishoudens eind 2019 slimme verlichting heeft. De Philips Hue lijn is het populairste merk in deze categorie. Bijna de helft van de huishoudens heeft slim licht van het merk Philips. IKEA pakt als nieuwkomer ook een aanzienlijk aandeel met 23%. Het einde van de groei van slimme verlichting is nog niet in zicht.
Nederlanders blijven omschakelen
Bijna één op de tien consumenten is van plan om binnen nu en een jaar slimme schakelaars aan te schaffen (8%). Als we dit optellen bij het aantal huishoudens dat reeds slimme schakelaars bezit dan komt dit neer op een totaal van 1,3 miljoen huishoudens (17%) in 2019. Philips Hue (31%), KlikAanKlikUit (29%) en IKEA (20%) zijn de marktleiders op het gebied van slimme schakelaars.
Omzet verdubbeld naar €300 miljoen
Consumenten hebben tot nu toe voor €180 miljoen aan slimme verlichting en voor €120 miljoen aan slimme schakelaars uitgegeven. Voor slimme verlichting betekent dit een stijging van €80 miljoen en voor slimme schakelaars een stijging van €55 miljoen. Consumenten, die van plan zijn om komend jaar slimme verlichting aan te schaffen, willen hier gemiddeld €99 aan uitgeven. Voor slimme schakelaars bedraagt dit gemiddeld €103. De verwachte totale bestedingen voor komend jaar komen daarmee op €156 miljoen.
Consument wil besparen, gemak en comfort
De voornaamste motivatie voor de aanschaf van slimme verlichting en schakelaars is kostenbesparing (36%). Tevens vindt men gemak en comfort belangrijk. Bijna één op de drie consumenten ziet toegevoegde waarde hierin (31%). De belangrijkste drempel om geen slimme verlichting of schakelaars in huis te nemen is de prijs. Voor 40% van de consumenten is de prijs te hoog en worden de slimme producten gezien als een luxeproduct. Voor deze groep rechtvaardigt de prijs (nog) niet de meerwaarde.
Smart Home MonitorDe resultaten in dit bericht komen uit de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek naar de status van domotica in Nederland. In het onderzoek zijn 4.700 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking. Voor vragen kunt u contact opnemen met Yves Kistemaker via yves@multiscope.nl |
0 comments on 1,2 miljoen huishoudens met slim licht