Nieuwe muziek ontdekken grootste pluspunt Spotify
- 18 augustus 2016
Spotify is de nummer 1 aanbieder van online muziek luisteren en is inmiddels gemeengoed geworden. Maar wat is er nou zo leuk aan het gebruiken van deze streamingdienst?
Veel betaalde gebruikers
Ruim driekwart van de Spotify-gebruikers (78%) heeft een betaald abonnement en luistert dus muziek zonder reclame. Bijna iedereen (94%) heeft zelf playlists samengesteld. Ruim zes op de tien Spotify-gebruikers hebben er een stuk of 10, nog eens twee op de tien hebben tot 20 eigen lijstjes. De overige 13% heeft meer dan 20 playlists samengesteld.
Discover weekly
In juli 2015 lanceerde Spotify een nieuwe feature: Discover Weekly: een wekelijks verse gepersonaliseerde luisterlist op basis van jouw muzieksmaak. Inmiddels kent 85% van de Spotify-gebruikers de gepersonaliseerde playlist. Maar liefst een kwart van de gebruikers beluistert Discover Weekly wekelijks en nog eens 32% regelmatig.
Wel belastend voor gewrichten
De betalende gebruikers zijn uiteraard actiever dan de gratis luisteraars: ze hebben gemiddeld meer eigen playlists en luisteren ook nog vaker naar Discover Weekly (28% wekelijks). Waarom wordt men nu zo blij, door Spotify? Bovenaan het lijstje met 66%: nieuwe muziek ontdekken. En daarmee is direct het succes van Discover Weekly verklaard. Het maken van eigen playlists (55%) en de mogelijkheid om oude(re) muziek weer eens te beluisteren (41%) maken de top 3 feel goods compleet.
Methodiek en verantwoording
De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een onderzoek onder ruim 17.500 Facebook-gebruikers die hebben aangegeven Spotify te gebruiken.
0 comments on Nieuwe muziek ontdekken grootste pluspunt Spotify