Opkomst prijsvechters in slimme verlichting
- 22 mei 2022
In het afgelopen jaar werd er minder besteed aan slimme verlichting dan in voorgaande jaren. Dit heeft voornamelijk te maken met de opkomst van goedkopere aanbieders in deze markt. Voor de aankoop van slimme verlichting gaat men het vaakst naar bol.com. Dit blijkt uit de zesde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
Minder besteed aan verlichting en schakelaars
De gemiddelde besteding aan slimme verlichting daalt. Waar consumenten in 2021 nog gemiddeld €227 aan slimme verlichting uitgaven, besteedden Nederlanders in 2022 gemiddeld €205. Ook voor slimme schakelaars is een daling in uitgaven te zien. Consumenten besteedden gemiddeld €160 aan een slimme schakelaar in 2022, terwijl dit bedrag in 2021 nog op €210 lag.
Opkomst prijsvechters
Philips Hue (46%) blijft marktleider op het gebied van slimme verlichting. Op plaats twee volgt IKEA (17%) en plaats drie is voor LSC (13%), het merk van Action. LSC zien we ook terug in de top 10 van slimme schakelaars (14%) . Daarnaast is ook het Lidl-merk Livarno nieuw in de lijst (6%). Deze merken zijn vaak goedkoper en mogelijk aantrekkelijk voor Nederlanders die op een goedkopere manier willen kennismaken met smart home producten.
Bol.com nog altijd op kop
Zowel slimme verlichting als slimme schakelaars worden het vaakst bij bol.com gekocht (25% en 24%). Prijsvechter Action en IKEA vormen de voornaamste concurrentie. 16% kocht slimme verlichting bij Action, voor slimme schakelaars is dit 12%. 14% heeft slimme verlichting gekocht bij IKEA, 11% kocht een slimme schakelaar bij deze winkel.
0 comments on Opkomst prijsvechters in slimme verlichting