Picnic hoogste score op ‘beste proces’
- 25 oktober 2024
Online supermarkt Picnic behaalt de beste score op de waardestrategie ‘beste proces’ van alle foodretailers. Onder de foodretailers scoren maaltijdboxaanbieders het hoogst op deze waardestrategie. Daarnaast kiest het grootste deel van de consumenten binnen zowel de supermarktbranche (60%) als de chocoladebranche (47%) voor aanbieders met de ‘laagste prijs’. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
Picnic uitblinker op ‘beste proces’
Online supermarkt Picnic behaalt van alle foodretailers de hoogste score op ‘beste proces’ (3,88). Dit sluit aan bij de belofte: snelle levering en een efficiënt aankoopproces voor een lage prijs. Dat is precies wat de strategie van ‘beste proces’ inhoudt en wat de klanten dus ervaren. Nettorama (3,82) en Uitgekookt (3,77) volgen op de tweede en derde plaats.
Beste scores voor maaltijdboxaanbieders
Maaltijdboxaanbieders scoren van alle subbranches het hoogst op de waardestrategie ‘beste proces’ (3,69). De hoge scores onderstrepen de kernbelofte van maaltijdboxaanbieders, namelijk het snel en eenvoudig thuis kunnen bereiden van maaltijden dankzij geoptimaliseerde processen. Binnen deze subbranche behaalt Uitgekookt de hoogste score met 3,77, gevolgd door HelloFresh met 3,72.
‘Laagste prijs’ belangrijk
Binnen zowel de supermarktbranche (60%) als de snoep- en chocoladebranche (47%) kiest het grootste deel van de markt voor aanbieders met de ‘laagste prijs’. Opvallend is dat deze twee sectoren gemiddeld de laagste scores halen op deze strategie. Het kan voor aanbieders die binnen deze sectoren vallen slim zijn om zich te focussen op deze strategie. Deze aanbieders kunnen daarmee namelijk een groot deel van de markt aanspreken.
Positioneringsmodel
Het Treacy en Wiersema model vormt de basis voor dit onderzoek. Dit model gaat ervan uit dat je als bedrijf een duidelijke positionering moet kiezen op het gebied van product leadership (beste product), customer intimacy (beste service) of operational excellence (beste proces).
De zeven stellingen voor de waardestrategie ‘beste proces’ zijn:
• Biedt mij veel gemak.
• Levert een goede prestatie.
• Zorgt dat ik snel mijn product heb.
• Doet wat het belooft.
• Heeft een lage prijs.
• Levert een constante kwaliteit.
• Heeft een efficiënt aankoopproces.
Over dit onderzoek
Uitblinkers Foodretail is een grootschalig onderzoek naar foodretailers met de beste positionering. In het onderzoek zijn 4.137 klanten (18 jaar en ouder) van de grootste partijen in de foodretail ondervraagd. Bestel het rapport direct via de website.
0 comments on Picnic hoogste score op ‘beste proces’