Service belangrijk voor klanten banken
- 18 juli 2024
Nederlanders die klant zijn bij een bank vinden de ‘beste service’ (53%) duidelijk belangrijker dan de waardestrategieën ‘beste product’ of ‘laagste prijs’. In de beleggingssector verkiezen de meeste consumenten ‘beste product’ (52%) als belangrijkste waardestrategie. De marktwensen zijn meer verdeeld binnen de hypotheeksector. Dit blijkt uit Uitblinkers Financiële Sector, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
Verschillende wensen per subsector
De marktwensen brengen de behoeften van consumenten in de financiële sector in kaart. Er is gevraagd wat zij binnen elke subsector de belangrijkste waardestrategie vinden: het hebben van de ‘laagste prijs’, het ‘beste product’ of de ‘beste service’. Binnen iedere subsector vinden consumenten een andere waardestrategie het belangrijkst. In de bankensector kiest het grootste deel voor ‘beste service’ (53%). Dit is veruit het hoogst van alle sectoren. Voor 31% van de consumenten is ‘beste product’ het belangrijkst en voor slechts 16% de ‘laagste prijs’. Banken met een focus op ‘laagste prijs’ zullen dus niet snel marktleider worden.
Product belangrijk in beleggingssector
Bij de beleggingspartijen kiest meer dan de helft van de consumenten voor ‘beste product’ (52%). Verder kiest 25% voor ‘beste service’ en 23% voor ‘laagste prijs’. Mogelijk komt de grote behoefte aan een goed product in deze sector doordat er binnen de beleggingssector meer productdifferentiatie is en verschillende partijen andere producten aanbieden.
Marktwensen hypotheeksector verdeeld
Binnen de hypotheeksector zijn de wensen van consumenten meer verdeeld. Consumenten vinden de waardestrategieën ‘laagste prijs’ (39%) en ‘beste product’ (38%) ongeveer even vaak het belangrijkst. Bijna één op de vier vindt daarentegen de ‘beste service’ (23%) het meest van belang. Binnen deze sector is het lastiger te voorspellen welke waardestrategie een groter marktaandeel oplevert. Het is daarom verstandig voor organisaties binnen deze sector om zich niet volledig op één waardestrategie te focussen, maar de focus te verdelen over de verschillende waardestrategieën.
Over dit onderzoek
Uitblinkers Financiële Sector is een grootschalig onderzoek naar financiële dienstverleners met de beste positionering. In het onderzoek zijn 4.924 klanten van de grootste partijen in de financiële sector ondervraagd. Bestel het rapport direct via de website.
0 comments on Service belangrijk voor klanten banken