Starbucks en HEMA bekendste koffie- en lunchketens
- 27 december 2024
De twee bekendste koffie- en lunchketens in Nederland zijn Starbucks en HEMA. HEMA heeft de hoogste geholpen naamsbekendheid (88%) van alle Nederlandse koffie- en lunchketens. Starbucks heeft de hoogste Top of Mind Awareness (TOMA) (29%) en spontane naamsbekendheid (42%). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 5.000 Nederlanders.
Starbucks hoogste TOMA
De TOMA van een koffie- of lunchketen is het percentage consumenten dat die keten ongeholpen als eerst noemt wanneer gevraagd wordt welke koffie- of lunchketens zij kennen. De TOMA van Starbucks (29%) is veruit het hoogst van alle koffiezaken en lunchrooms in Nederland. Op enige afstand volgt La Place met een TOMA van 8%. Verder scoren Bagels & Beans (6%), HEMA (3%), Bakker Bart (3%) en D.E. Café (3%) ook relatief hoog op de TOMA.
Spontane naamsbekendheid gemiddeld 4%
De spontane naamsbekendheid van een keten betreft het percentage consumenten dat een keten noemt zonder externe hulp. Het maakt hierbij niet uit of de partij als eerst is genoemd. De gemiddelde spontane naamsbekendheid van een koffie- of lunchketen is 4%. Starbucks scoort met een spontane naamsbekendheid van 42% het hoogst van alle ketens. La Place (18%) en Bagels & Beans (13%) volgen. HEMA (9%) en Bakker Bart (9%) maken de top vijf compleet.
HEMA hoogste geholpen naamsbekendheid
De geholpen naamsbekendheid van een koffie- of lunchketen staat voor het percentage consumenten dat een specifieke keten herkent uit een lijst met koffiezaken en lunchrooms. Gemiddeld wordt een koffie- of lunchketen herkend door een kwart (25%) van de Nederlandse bevolking. Met een geholpen naamsbekendheid van 88% scoort HEMA het hoogst op de geholpen naamsbekendheid van alle koffie- en lunchketens. Op een gedeelde tweede plaats staan Starbucks (82%) en La Place (82%). Bakker Bart (80%) en Subway (73%) maken de top vijf compleet.
Over dit onderzoek
De Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens is een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, klantaandeel, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor koffie- en lunchketens. In het onderzoek zijn 4.999 klanten (18 jaar en ouder) ondervraagd. Bestel het rapport direct via de website.
0 comments on Starbucks en HEMA bekendste koffie- en lunchketens