Succes audiosystemen afhankelijk van Spotify
- 3 december 2015
Het streamen van muziek is populair in Nederland. Spotify is zelfs één van de meest gebruikte online mediadiensten. Een gevolg van de stijgende populariteit van muziek streamen is de steeds grotere aanwezigheid van draadloze audio- of smart speaker systemen op de markt. Bekende merken in dit segment zijn Sonos, Bose en Sony. Hoe populair zijn deze draadloze audiosystemen in Nederland en wat is het toekomstperspectief voor 2016? De resultaten uit deze blog komen uit de Smart Media Monitor van onderzoeksbureau Multiscope; een rapport met cijfers, trends en ontwikkelingen van slimme elektronica en online mediadiensten.
Intensieve gebruikers, maar nog beperkte groep
De markt van draadloze audiosystemen is nog klein in Nederland. Hoewel in 2015 een kwart van de huishoudens muziek via Spotify streamt, gebeurt dat nog weinig naar draadloze systemen van bijvoorbeeld Sonos, Bose of Sony. Slechts één op de drie Nederlanders is überhaupt bekend met draadloze smart speakersystemen. Daarnaast bezit maar één op de twintig huishoudens deze apparatuur. Het gebruik is intensief; ruim negen op de tien bezitters luistert wekelijks 15,5 uur.
Toekomst is positief
Ondanks de nog kleine markt is de toekomst voor draadloze audiosystemen positief. Vrijwel alle bezitters (94%) zeggen deze apparatuur het komend jaar minimaal evenveel te gebruiken. Bovendien is er grote interesse onder niet-bezitters die bekend zijn met draadloze audiosystemen; vier op de tien is geïnteresseerd.
Jong en hoog inkomen
Draadloze audiosystemen zijn vaak aanwezig in huiskamers van de Spotify-generatie. Dit zijn relatief jonge huishoudens die graag muziek ontdekken via Spotify, Deezer, Apple Music of Soundcloud. Daarnaast heeft de helft van de bezitters een hoog inkomen.
Specifieke doelgroep
Draadloze audiosystemen boren vooralsnog geen nieuwe doelgroep aan. Geïnteresseerden hebben namelijk hetzelfde profiel als bezitters: jonge huishoudens met een hoog inkomen.
Bij oudere huishoudens is dus nog veel winst te behalen voor een producent als Sonos. De stijgende zichtbaarheid en aanwezigheid van streaming muziekdiensten kunnen daarin een grote rol spelen.
Meer weten over de Smart Electronics Monitor?
De Smart Electronics Monitor is hét onderzoek naar slimme elektronica en mediadiensten. Het ruim 80 pagina’s tellende rapport geeft een compleet inzicht op basis van cijfers en trends. In het rapport worden de resultaten van ongeveer 50 apparaten en mediadiensten gepresenteerd en vergeleken. Voorbeelden zijn de smart tv, audiostreamers, gameconsoles, muziek streaming diensten, video on demand, uitgesteld tv kijken en e-bookplatforms. U kunt het rapport bestellen op onze website. Voor meer informatie of vragen over de Smart Electronics Monitor kunt u contact met mij opnemen (073- 6212122).
0 comments on Succes audiosystemen afhankelijk van Spotify