Toekomst van tv kijken in Nederland
- 24 november 2015
Het mediagebruik in Nederland verandert snel. Door de opkomst van slimme elektronica, video on demand diensten en uitgesteld kijken heeft de consument in 2015 steeds meer alternatieven voor traditioneel tv kijken. Een groot deel van het gebruik van het tv-scherm wordt nu anders ingevuld. Ondanks deze ontwikkelingen blijft regulier tv kijken de belangrijkste activiteit op het tv-scherm. Dit blijkt uit cijfers van de Smart Media Monitor van marktonderzoeksbureau Multiscope.
Zes op de tien kijken en/of luisteren on demand
Vrijwel alle Nederlandse huishoudens hebben een apparaat met internettoegang. Deze slimme elektronica worden gebruikt voor het kijken of luisteren naar online mediadiensten. Ruim 60% van de Nederlanders maakt inmiddels gebruik van video on demand, muziekstreamingsdiensten of uitgesteld tv kijken. De populairste online mediadiensten in Nederland zijn Uitzending Gemist (36%), Spotify (25%) en Netflix (17%). In hoeverre gaat de populariteit en het toenemende gebruik van online mediadiensten ten koste van regulier tv kijken?
Helft tv-tijd voor reguliere programma’s
In Nederland blijft regulier tv kijken de belangrijkste activiteit tijdens primetime. Tegenwoordig kan dit ook via tablet, smartphone of laptop. Het tv-scherm is hiervoor nog altijd het populairste scherm. Van de tijd dat het tv-scherm aan staat (ruim 20 uur per week), besteedt een gemiddeld Nederlands huishouden ruim de helft (54%) aan regulier tv kijken. Online mediadiensten vullen 12% van de tv-tijd. Netflix (5% van de tv-tijd) en Uitzending Gemist (3% van de tv-tijd) zijn daarin de belangrijkste mediadiensten. De overige 34% van de tv-tijd vult de Nederlander onder andere met internet (o.a. Youtube) (9%), radio luisteren (6%) en films en series kijken vanaf lokale bestanden (5%).
Online mediadiensten winnen terrein
In 2016 groeit het gebruik van video on demand, uitgesteld kijken en muziek streaming. Vrijwel alle gebruikers van Uitzending Gemist en Netflix gaan komend jaar minimaal evenveel gebruik maken van deze diensten. Daarnaast is een kwart van de niet-gebruikers geïnteresseerd. Ook video on demand dienst HBO GO kan rekenen op grote interesse. Het lijkt onafwendbaar dat online mediadiensten terrein gaan winnen van de reguliere programmering. Met name jonge huishoudens zijn geïnteresseerd in de mogelijkheden van online mediadiensten. Zij kiezen snel en gemakkelijk uit een breed aanbod van films, series en tv programma’s op ieder gewenst tijdstip van de dag.
Meer weten over de Smart Electronics Monitor?
De Smart Media Monitor is het onderzoek naar slimme elektronica en mediadiensten. Het rapport geeft inzicht in consumentengedrag, gebruiksprofielen, huidige ontwikkelingen en trends van onder andere smart tv’s, mediaspelers, gameconsoles, video on demand diensten, muziek streaming diensten, uitgesteld tv kijken en e-readerplatforms. U kunt het rapport bestellen op onze website. Voor meer informatie of vragen over de Smart Electronics Monitor kunt u contact met mij opnemen (073- 6212122).
0 comments on Toekomst van tv kijken in Nederland