
TUI Nederland: de marktleider onder de loep
- 25 april 2025
TUI Nederland is de marktleider van alle touroperators in Nederland. Deze touroperator scoort goed op meerdere prestatie-indicatoren. Zo heeft TUI Nederland het hoogste reclamebereik (38%) van alle touroperators. Verder zijn van alle touroperators de meeste reizen geboekt bij TUI Nederland (17%). Daarnaast is TUI Nederland de enige touroperator die bovengemiddeld scoort op zowel frequentie (1,9) als intentie (82%). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 6.500 Nederlanders. Naast TUI Nederland zijn er nog zestien andere touroperators gerapporteerd in dit rapport.
De ontwikkeling van TUI Nederland
TUI Nederland begon in 1876 als Lisonne, de eerste reisorganisatie van het land. Nu, als onderdeel van de Duitse TUI Group, is het uitgegroeid tot de grootste touroperator van Nederland. Maar hoe scoort TUI Nederland op de veertien prestatie-indicatoren in dit onderzoek?
Uitblinker op meerdere fronten
TUI Nederland doet het goed op meerdere gebieden. Zo heeft het het grootste reclamebereik (38%) en de hoogste TOMA (33%) en spontane naamsbekendheid (49%). Daarnaast zijn klanten tevreden, met een NPS van +66. Verder geven klanten gemiddeld €2.795 uit per boeking, wat hoger is dan gemiddeld.

Ruim 2,4 miljoen boekers
Van alle touroperators boekten Nederlanders het meest bij TUI Nederland. Bijna een vijfde (17%) van de Nederlandse vakantiegangers heeft in de afgelopen drie jaar een reis geboekt bij de touroperator. Dit komt neer op ruim 2,4 miljoen Nederlanders. Van deze consumenten boekte het grootste deel (86%) een zelfstandige reis. De overige 14% boekte een reis met begeleiding.
Hoge loyaliteit
De boekfrequentie en boekintentie voorspellen samen goed hoe loyaal klanten zijn. TUI Nederland is de enige partij die bovengemiddeld scoort op beide met een frequentie van 1,9 en een intentie van 82%. Dit toont aan dat klanten van TUI Nederland erg loyaal zijn.
Over dit onderzoek
De Nationale Benchmark Touroperators is een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, boekingen, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor touroperators. In het onderzoek zijn 6.583 Nederlandse consumenten (18 jaar en ouder) ondervraagd. Bestel het rapport direct via de website.
0 comments on TUI Nederland: de marktleider onder de loep