Twee op de vijf ouders start direct met flesvoeding
- 25 juli 2021
In 41% van de gevallen wordt er direct na de geboorte gestart met het geven van flesvoeding. De voornaamste reden daarvoor is het niet op gang komen van de borstvoeding. Flesvoeding van het merk Nutrilon wordt veruit het meeste gebruikt. Dit blijkt uit Kids Care & Commerce, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 1.200 ouders en toekomstige ouders.
Meestal direct na geboorte flesvoeding
Opmerkelijk is dat vier op de tien vrouwen direct na de geboorte beginnen met het geven van flesvoeding. Kijkend naar specifiek deze groep vrouwen kan vastgesteld worden dat voor bijna de helft (47%) het starten met flesvoeding geen bewuste keuze was, aangezien de borstvoeding niet op gang kwam. 35% heeft ervoor gekozen geen borstvoeding te geven.
Toekomstige ouders meer verdeeld
Toekomstige ouders hebben uiteenlopende meningen over wanneer er gestart zou moeten worden met de flesvoeding van hun kind. Opvallend is dat 17% aangeeft na een jaar of later te willen starten, maar dat slechts 4% van de huidige ouders toen pas is gestart met het geven van flesvoeding.
Borstvoeding komt vaak niet op gang
Er blijken verschillende redenen te zijn om te stoppen met het geven van borstvoeding. De voornaamste reden is het niet goed op gang komen van de borstvoeding. Een op de vijf vrouwen kiest bewust een bepaalde leeftijd tot wanneer ze borstvoeding geeft. Daarna gaan ze over op het geven van flesvoeding. Van de toekomstige ouders verwacht 34% het kind borstvoeding te geven tot een bepaalde leeftijd. 14% van de ouders kiest er voor geen borstvoeding te geven. Bij de toekomstige ouders ligt dit percentage op 9%.
Nutrilon marktleider in flesvoeding
Flesvoeding van het merk Nutrilon wordt veruit het meeste gebruikt. Ook Kruidvat doet het als huismerk goed. Echter ligt het aandeel van Kruidvat qua overweging en aankoop duidelijk lager dan dat van Nutrilon. Nutrilon weet maar liefst 84% van de Nederlanders die het merk overwegen om te zetten in een klant. Bij het huismerk van Kruidvat is dit aanzienlijk lager, met een conversie van maar liefst 56%. Met een NPS van 55 zijn ouders tevreden over het merk Nutrilon. De merken Albert Heijn (75), Kruitvat (68), Hero Baby (65) worden hoger beoordeeld.
0 comments on Twee op de vijf ouders start direct met flesvoeding