Verpakkingen: genoeg redenen voor onderzoek
- 30 januari 2014
Producten liggen niet zomaar los in de schappen. En dat is maar goed ook. Stel je eens voor dat iedere klant die voor jou in de supermarkt kwam jouw stukje vlees door zijn handen heeft laten gaan voordat jij het kocht. Of hoe krijg je je tandpasta mee als het niet in een tube zou zitten? Verpakkingen zijn iets om over na te denken. Daarom is marktonderzoek een goed middel om tot de juiste verpakking te komen.
Verpakkingen bieden bescherming en gemak. Maar daarnaast kunnen ze onderdeel worden van het gebruiksgemak (handige schenkdop), zijn ze een bron van informatie en wil je als consument dat de verpakking van jouw product het meest opvalt tussen alle andere, soortgelijke, producten. De verpakking is het eerste wat de consument ziet en aanraakt en daarmee misschien wel je belangrijkste marketingmiddel.
Een verpakking is dus niet zomaar een doosje waar je je product in stopt. Je moet rekening houden met de het formaat, de kleuren en afbeeldingen (design) van je verpakking, maar ook met de vorm (gebruiksgemak) en in welk soort verpakking je product het langst vers blijft. En daarnaast moet je besluiten welke informatie je op de verpakking zet. Een grote verpakking zal zorgen dat je meer opvalt tussen de andere producten. Maar een grote verpakking zorgt ook voor veel inhoud en zit de consument wel te wachten op zoveel stuks van je product in een keer? En kan hij die grote verpakking thuis wel kwijt in de kast? En zet je op je verpakking de geschiedenis van het ontstaan van je product of bedrijf, of heeft de consument meer behoefte aan de inhoud en herkomst van je grondstoffen?
Vooral voor formaat (inhoud), design en informatie is online marktonderzoek een snelle manier om de behoeften van consumenten te peilen. U vraagt naar gebruiksfrequentie om de hoeveelheid in een verpakking te bepalen. U laat verschillende opties van uw design zien en vraagt welke het meest aanspreekt. En hoe vraagt snel aan een grote groep mensen welke informatie zij essentieel vinden om op de verpakking te vermelden. Maar ook voorkeuren voor een bepaald soort schenkdop of vormen kunnen via online marktonderzoek onderzocht worden. Zelfs naar de goede punten van de verpakking van concurrenten kan gevraagd.
Voor de fabrikant is het voordeel dat hij snel veel antwoorden krijgt op belangrijk vragen bij het kiezen van de juiste verpakking. Want een verpakking is meer dan een doosje om een product. En toch hoeft de consument dat niet aan te raken om er een mening over te hebben.
0 comments on Verpakkingen: genoeg redenen voor onderzoek