Waaraan voldoet een goede bedrijfsnaam?
- 9 november 2021
Consumenten komen dagelijks met honderden namen in aanraking. Een goede bedrijfsnaam zorgt ervoor dat u hierin opvalt. Maar wat maakt een bedrijfsnaam goed? Bij Multiscope zijn we ervan overtuigd dat zeven kenmerken het succes van een bedrijfsnaam bepalen:
1. Duidelijke schrijfwijze
Het ligt misschien voor de hand, maar een naam moet makkelijk te schrijven zijn. Wanneer potentiële klanten uw naam ergens horen en u op een later moment terug willen vinden gaan ze Googelen. Wanneer ze niet weten hoe ze uw naam moeten schrijven kunnen ze u niet vinden, wat verwarring en frustratie oplevert. Hoe voorkomt u dit? Door een bedrijfsnaam te kiezen die makkelijk te schrijven is.
2. Makkelijk te onthouden
Namen die makkelijk te onthouden zijn worden sneller herkend. Een betere herkenning maakt het salesproces makkelijker. Consumenten hebben namelijk een onbewuste voorkeur voor producten of bedrijven die ze bekend voorkomen, omdat het vertrouwd voelt.
3. Positieve associaties
Woorden roepen net als kleuren associaties op bij consumenten. Hoewel associaties voor iedere persoon verschillend zijn, zijn er ook universele eigenschappen aan namen te koppelen. Neem bijvoorbeeld water; het stroomt, geeft leven en kan geassocieerd worden met een vloeiend proces.
4. Juiste waarde koppeling
Als bedrijf heeft u een aantal kernwaarden die aan de basis liggen van uw onderneming. Een goede bedrijfsnaam reflecteert deze waarden, zodat potentiële klanten weten waar u voor staat.
5. Past bij uw branche
Is uw bedrijf actief in de automotive branche, maar koppelen consumenten uw bedrijfsnaam aan de overheid? Dan schept u verkeerde verwachtingen en loopt u klanten mis. Een goede naam past bij de branche waarin u actief bent, zodat consumenten weten wat u ze kunt bieden.
6. Past bij wat u doet
Uw naam moet niet alleen aansluiten bij uw branche, maar moet ook passen bij uw aanbod. Dit voorkomt valse verwachtingen en teleurstelling. Wanneer u bijvoorbeeld een naam kiest die doet denken aan duurzaamheid, is het belangrijk dat dat een onderdeel is van uw bedrijfsvoering.
7. Heeft de voorkeur van consumenten
Onbewust heeft u waarschijnlijk een voorkeur voor een van de namen die u heeft bedacht. Dit betekent dat de naam u een goed gevoel geeft. Ook bij klanten kan naamvoorkeur invloed hebben op het aankoopproces.
Heeft u enkele conceptnamen in gedachten en bent u benieuwd hoe ze scoren op bovengenoemde elementen? Onderzoek uw conceptnamen met behulp van ons naamonderzoek. Het onderzoek geeft inzicht in welke naam de beste indruk achterlaat bij uw doelgroep en maakt het kiezen van de beste naam een stuk makkelijker. Met behulp van ons consumentenpanel kunnen we de consumenten bevragen die u met uw product of dienst wil bereiken.
0 comments on Waaraan voldoet een goede bedrijfsnaam?