Zelfontwikkeling grootste motivatie voor online opleiding
- 14 december 2021
Nederlanders volgen voornamelijk een online opleiding om zichzelf te ontwikkelen. De voornaamste drempels om online een opleiding te volgen zijn geen zin of behoefte hebben aan een online opleiding. Daarnaast worden kosten als drempel gezien. Vrouwen zien dit vaker als drempel dan mannen. Dit blijkt uit de E-Learning Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 3.000 Nederlanders.
Een derde geeft zelfontwikkeling als reden
De grootste groep Nederlanders geeft aan dat zelfontwikkeling de belangrijkste motivatie is om een online opleiding te volgen (35%). Daarna zijn kennis opdoen (33%) en interesse (26%) de belangrijkste beweegredenen. Slechts 5% benoemt kosten als motivatie. Een vijfde van alle Nederlanders kan geen enkele reden bedenken (19%). 50- plussers (31%) kunnen vaker geen enkele reden bedenken voor een online studie dan 18- tot 49-jarigen (9%). Daarnaast kunnen vrouwen vaker een reden bedenken voor het volgen van een online opleiding (83%) dan mannen (79%).
Geen zin grootste drempel
De voornaamste drempels om online een opleiding te volgen zijn het geen zin of behoefte hebben aan een online opleiding (31%) of het niet (meer) nodig hebben hier-van (25%). 16% van alle Nederlanders kan geen enkele drempel bedenken. 22% benoemt kosten als drempel om geen online opleiding te volgen. Daarnaast worden geen tijd (21%), onpersoonlijk (20%), niet klassikaal (15%) en ouderdom (12%) genoemd.
Vrouwen zien kosten vaker als drempel
Vrouwen (28%) geven vaker aan dat de kosten een drempel zijn dan mannen (16%). Mannen vinden daarnaast vaker dat ze dit niet (meer) nodig hebben dan vrouwen (27% versus 23%). Qua leeftijd zien we voornamelijk verschillen tussen 18- tot 49-jarigen en 50-plussers. 18- tot 49- jarigen geven vaker aan dat kosten, tijd en onpersoonlijkheid drempels zijn dan 50- plussers.
0 comments on Zelfontwikkeling grootste motivatie voor online opleiding