Basisbegrippen

Deskresearch

Deskresearch is een vorm van secundair onderzoek waarbij onderzoekers bestaande gegevens uit rapporten, statistieken, websites en marktstudies analyseren. Zonder direct contact met respondenten verkrijgen ze snel en kostenefficiënt waardevolle inzichten. Bedrijven en onderzoekers passen deskresearch toe om markttrends, concurrentie en consumentengedrag beter te begrijpen.

Enquête software

Een tool die bedrijven ondersteunt bij online marktonderzoek. Bedrijven stellen hiermee vragenlijsten op, voeren veldwerk uit, analyseren resultaten en rapporteren bevindingen.
Synoniemen = socratos, marktonderzoek software, marktonderzoek tool

Fieldresearch

Fieldresearch is een vorm van primair onderzoek waarbij onderzoekers nieuwe gegevens direct in de praktijk verzamelen, bijvoorbeeld via enquêtes. Deze methode levert actuele en specifieke inzichten op die niet in bestaande bronnen beschikbaar zijn.

Imago

Het resultaat van alle indrukken, ervaringen, kennis, verwachtingen en gevoelens van mensen over een product, dienst, onderneming of organisatie vormt het imago. Een sterk imago voorspelt vaak het toekomstige succes van een merk of organisatie.
Synoniemen = merkperceptie, reputatie, merkidentiteit

Klanttevredenheid

De mate waarin een klant tevreden is met een product, dienst of de algehele ervaring met een bedrijf. Dit wordt bepaald door de vergelijking tussen de verwachtingen van de klant en de werkelijke ervaring. Het succes van een organisatie hangt in hoge mate af van de tevredenheid van haar klanten.

Kwalitatief onderzoek

Onderzoek dat zich richt op de ervaringen, meningen en gedragingen van mensen. Het heeft als doel diepgaande inzichten te verkrijgen. Dit gebeurt door middel van interviews, focusgroepen of observaties. In plaats van cijfers te verzamelen, ligt de focus op het ontdekken van patronen, thema’s en betekenissen die het onderwerp verder verduidelijken.

Kwantitatief onderzoek

Onderzoek dat zich richt op het verzamelen en analyseren van numerieke data. Het doel is om trends en patronen te ontdekken. Het richt zich op het verkrijgen van meetbare resultaten via vragenlijsten en stelt onderzoekers in staat objectieve conclusies te trekken die representatief zijn voor een grotere groep.

Marktonderzoek

Het verzamelen en analyseren van informatie over een markt, klanten en concurrenten. Het helpt bedrijven bijvoorbeeld inzicht te krijgen in klantbehoeften, naamsbekendheid en prijsstrategieën of ondersteunt beslissingen bij de lancering van nieuwe producten.

Onderzoeksbureau

Een organisatie die gespecialiseerd is in het verzamelen, analyseren en interpreteren van gegevens om bedrijven te helpen bij strategische beslissingen. Multiscope levert inzichten in consumentengedrag, merkprestaties en markttrends via enquêtes, online panels en marktonderzoek. Dit stelt bedrijven in staat hun strategieën te optimaliseren en succesvoller te opereren in hun sector.

Populatie

De gehele groep mensen die relevant is voor het onderzoek en waarop de onderzoeksresultaten van toepassing zijn. Het is de groep waaruit een steekproef wordt getrokken, met als doel de bevindingen te generaliseren naar de bredere populatie. De populatie kan bijvoorbeeld bestaan uit alle consumenten in een land, alle gebruikers van een bepaald product of alle bedrijven in een specifieke sector.

Primair onderzoek

Het direct verzamelen van nieuwe, originele gegevens uit eerste hand, bijvoorbeeld via enquêtes. Dit onderzoek levert specifieke en actuele informatie die nog niet uit bestaande bronnen beschikbaar is. Het wordt vaak gebruikt in marktonderzoek om gerichte inzichten te verkrijgen.

Secundair onderzoek

Het analyseren van bestaande gegevens uit bronnen zoals rapporten, statistieken en studies. Dit type onderzoek is sneller en goedkoper dan primair onderzoek, omdat de informatie al beschikbaar is. Het wordt vaak gebruikt om trends, marktontwikkelingen en consumentengedrag te begrijpen.

Socratos

Een online applicatie voor het uitvoeren van marktonderzoek, waarmee het gehele onderzoeksproces van begin tot eind kan worden uitgevoerd. Het biedt mogelijkheden voor het programmeren van vragenlijsten, het uitvoeren van veldwerk, het analyseren van gegevens en het genereren van rapportages. Daarnaast bevat het een geïntegreerde panelmodule, waardoor het eenvoudig is om respondentenpanels te beheren.
Synoniem = enquête software

Steekproef

Een kleinere groep uit een grotere populatie die wordt onderzocht om algemene conclusies te trekken over die populatie. De samenstelling en grootte van de steekproef bepalen hoe nauwkeurig en representatief de onderzoeksresultaten zijn.