
Grootste positioneringsonderzoek onthult marktwensen woonbranche
- 31 maart 2025
Vandaag lanceert Multiscope de tweede editie van Uitblinkers Woonbranche. Dit rapport is een grootschalig positioneringsonderzoek onder ruim 5.000 Nederlanders. Het rapport brengt de marktposities van vooraanstaande winkelformules in de woonbranche in kaart en vergelijkt ze grondig met elkaar, aan de hand van het onderzoeksmodel van Treacy en Wiersema.
Wat kunt u verwachten?
Om een branche te domineren als marktleider is het belangrijk om te beseffen dat uitblinken op alle fronten onmogelijk is. Kies daarom voor een heldere positionering gericht op lage prijzen, het beste product of de beste service. Deze positionering moet voor de consument relevant, onderscheidend en geloofwaardig overkomen. Een pakkende slogan die de positie samenvat, maakt daarbij duidelijk waar het bedrijf voor staat. Uitblinkers zijn uniek in hun branche en winnen daarom de voorkeur van consumenten.
Het Uitblinkers Woonbranche onderzoek analyseert en beoordeelt de positionering van meer dan 30 bouwmarkten, woonwinkels, slaapwinkels, keukenzaken, badkamerzaken en tuincentra aan de hand van talrijke criteria. We hanteren het waardestrategiemodel van Treacy en Wiersema als basis voor dit onderzoek. Bovendien toetsen we of de gekozen positionering van de winkelformules daadwerkelijk aansluit bij de behoeften en wensen van de markt.

De grootste woonformules komen aan bod waaronder Auping, Baderie, Beter Bed, Brugman Badkamers, Brugman Keukens, Bruynzeel Keukens, Dekbed-Discounter, Emma Sleep, GAMMA, Goossens, GroenRijk, HORNBACH, Hubo, IKEA, Intratuin, JYSK, Karwei, Keuken Kampioen, KeukenConcurrent, Kwantum, Leen Bakker, Praxis, Ranzijn, Sani-Dump, Sanidirect, Sanitairwinkel, Smulderstextiel, Swiss Sense, totaalBED, Welkoop, X2O en Xenos.
Dit rapport is onmisbaar voor professionals in de woonbranche die hun winkelformule willen benchmarken met de concurrentie. Directeuren, commerciële teams en marketeers van zowel landelijke als regionale ketens pakken hiermee een voorsprong. Niet alleen biedt het rapport een integraal marktoverzicht, maar het voorziet ook in een gedetailleerde analyse per winkelformule.
Zie voor meer informatie de website, inhoudsopgave en merkenlijst.
Enkele bevindingen uit het rapport
• ‘Beste product’ cruciaal in woonbranche
• Woonwinkels hebben de beste slogans
• Slaapwinkels scoren goed op ‘beste product’
• Tuincentra positioneren zich niet sterk
Specificaties
• Publicatie: maart 2025
• Pagina’s: ca. 100
• Rapportage: online en hardcover
• Respondenten: 5.021 (representatief voor Nederland)
• Prijs: €1.995
• Vragen: 10+ per formule
• Aanbieders: 30+
Meer informatie?
U kunt Uitblinkers Woonbranche bestellen via onze website. Neem voor vragen contact op met Guido de Wit (guido@multiscope.nl). Natuurlijk kunt u ook bellen met 073-6212122. Hij informeert u graag over alle beschikbare informatie in het rapport.
0 comments on Grootste positioneringsonderzoek onthult marktwensen woonbranche